Halvparten av diabetessamtalene foregår på andre språk
– En pasient hadde notert ned alt hun lurte på. Hun gledet seg til at jeg skulle ringe og var glad for endelig å bli fulgt skikkelig opp, sier tjenestefarmasøyt Sarmena Joia.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
På apoteket på Haugenstua jobber det fire medarbeidere som til sammen snakker åtte språk i tillegg til norsk.
I april i år startet 165 apotek et pilotprosjekt med Medisinstart for pasienter som skal starte med et nytt legemiddel mot diabetes type 2. Et av dem er Apotek 1 Haugenstua, som er det apoteket som hittil har hatt flest samtaler om legemidler mot diabetes type 2.
– Jeg vil anslå at ca. halvparten av Medisinstart-samtalene vi har foregår på et annet språk enn norsk, sier tjenestefarmasøyt Sarmena Joia på Apotek 1 Haugenstua.
Hittil har pilotapotekene som tilbyr Medisinstart til pasienter med type 2 diabetes gjennomført over 1 400 samtaler. Medisinstart er to personlige samtaler hvor du får oppfølging fra en farmasøyt etter oppstart av ny medisin.
Fire land, åtte språk - ryktet går
På apoteket på Haugenstua jobber det fire medarbeidere som til sammen snakker åtte språk i tillegg til norsk. De har hatt Medisinstart for hjerte- og karpasienter siden tjenesten kom i 2018. Kunder kommer langveisfra til apoteket for å få hjelp på eget morsmål. Ryktene går.
– Vi pleier å spørre kunder som kommer for å hente en resept og som ikke er så gode i norsk hvilket annet språk de snakker. Hvis vi har mulighet, så tar den ansatte som kan det språket over reseptekspedisjonen. Vi har mange faste kunder som kommer til oss, fordi de vet at de kan få den hjelpen de trenger på sitt eget morsmål, sier Joia.
Hun forteller at mange pasienter som ikke snakker godt norsk, sliter med å forstå informasjonen de får om legemiddelbruken sin.
– At vi snakker mange språk i apoteket har alltid vært en fordel, men vi merker det ekstra godt når vi har Medisinstart-samtaler. Mange synes det er uunnværlig å få snakket med noen om medisinbruken sin på sitt eget morsmål, sier Joia.
Hun husker spesielt en dame som skulle ha Medisinstart om diabetes type 2 på sitt eget morsmål.
– Hun hadde notert ned alt hun lurte på. Hun gledet seg til at jeg skulle ringe og var glad for endelig å bli fulgt skikkelig opp, sier Joia.
Medisinstart er spesielt nyttig for pasienter med diabetes
Personer som har diabetes type 2 er en stor pasientgruppe.
– Vi merker at mange med diabetes type 2 har et stort informasjonsbehov. Vi avdekker en del feilbruk. Spesielt er det mange som trenger ekstra opplæring i bruk av sprøyte.
Joia hadde en samtale med en dame som skulle begynne med et legemiddel for vektnedgang i forbindelse med diabetes type 2.
– Da jeg ringte henne opp, hadde hun ikke startet med behandlingen. Hun hadde vært redd for hvordan hun skulle bruke sprøyten. Jeg sa hun kunne komme innom apoteket, så kunne vi hjelpe henne. Det gjorde hun. Da jeg ringte henne for den andre samtalen, hadde hun begynt å bruke sprøytene og var fornøyd med resultatet, sier Joia.
Hun forteller at apoteket er kjent for at de viser hvordan kundene skal bruke sprøyter. Flere kunder kommer innom her fordi vi har tid til å forklare. Joia er helt klar på at Medisinstart burde være noe alle pasienter med diabetes type 2 fikk.
– Min erfaring er at pasienter med diabetes er veldig motiverte og ønsker å gjøre ting riktig. Men de har mange spørsmål. De har fått en sykdom som mange av dem kommer til å ha resten av livet. Det er viktig at de vet hvorfor de må ta medisinene, hvordan de bruker dem riktig og at medisinene har god effekt over lengre tid. De trenger Medisinstart-samtalene som et tillegg til den informasjonen de får av fastlegen, sier Joia.