Gå til innhold
Også i 2019 har lege Wasim Zahid frontet apotekenes kampanje som forteller om generisk bytte,

Også i 2019 har lege Wasim Zahid frontet apotekenes kampanje som forteller om generisk bytte,

Stadig færre er negative til medisinbytte i apotek. Det viser Apotekbarometeret, som lages av Kantar på oppdrag fra Apotekforeningen. To tredjedeler av befolkningen oppgir at de har opplevd å bli spurt om å bytte til et likeverdig legemiddel. Av disse mener 80 prosent at det er positivt eller ikke spiller noen rolle.

– Det er tredje året på rad vi gjennomfører en informasjonskampanje om generisk bytte, og det kan se ut til at informasjonen hjelper. Vi ser det også i kommentarfeltene på Facebook, der det er færre som kommentarer at de oppfatter bytte som negativt. Jeg tror det bidrar godt at vi har fått med en lege med høy troverdighet som støtter opp under budskapet, sier kommunikasjonssjef Jostein Soldal i Apotekforeningen.

Informasjonskampanjen har blitt kjørt i sosiale medier, nettaviser og Google-søk.

– Facebook ser ut til å være en god kanal for å nå den største gruppen av legemiddelbrukerne, de over 60 år. I den yngre befolkningen har vi nådd veldig godt ut gjennom Snapchat. I tillegg er det mange som nås gjennom søkeord-annonsering på Google. Men den viktigste jobben med å informere om medisinbytte skjer uansett i møtet med kundene i apotekene, sier Soldal.