Gå til innhold

Kjennskapen om at det er et apotek på flyplassen blir bare større og større, og vi merker at mange som skal ut å reise kommer innom apoteket for å hente ut medisiner til turen, sier Fredrik Stedt, apoteker på Apotek 1 Gardermoen

– I motsetning til hva de fleste nystartede apotek opplever så fikk vi en strøm av kunder fra dag én. I 2016 var det 25 millioner reisende fra Gardermoen, så da sier det seg selv at man får noen kunder gratis, sier Fredrik Stedt, apoteker på Apotek 1 Oslo Lufthavn.  

5. januar åpnet Norges første flyplassapoteket på Gardermoen - plassert sentralt i ankomsthallen på Oslo Lufthavn.

En god start til tross. Det tok tid før kundene forstod at apoteket også kunne ta imot resepter.  

– I starten var det stort sett bare egenomsorg. Det var folk som skulle ha ting til reisen, hadde blitt syk på hjemreisen, hadde mistet bagasjen og trengte å fylle opp toalettmappen, osv. Resepter var det få av. Det hjalp nok heller ikke at vi har byttet ut den tradisjonelle karusellen med skuffesystem som medisinene ligger i. Folk så rett og slett ikke medisinene slik de er vant til, sier Stedt.  

Henter ut medisin til reisen 
Åtte måneder etter åpning har ting heldigvis endret seg, og i dag er det stadig flere som bruker flyplassapoteket til å hente ut reseptbelagte medisiner. I følge Stedt har antall resepter firedoblet seg sammenlignet med den første måneden, og han forventer ytterligere vekst i tiden fremover.  

– Oslo Lufthavn er Norges største arbeidsplass med over 15 000 ansatte. Det er naturlig at ting tar tid, men det vi ser er at stadig flere av de ansatte på flyplassen bruker oss når de skal hente ut medisiner.  

– I tillegg så ser vi et resultat av mye markedsføring fra både Apotek 1 og Avinors side. Kjennskapen om at det er et apotek på flyplassen blir bare større og større, og vi merker at mange som skal ut å reise kommer innom apoteket for å hente ut medisiner til turen, forteller Stedt.  

E-resept gjør det også lettere for de som har glemt medisinene sine å hente ut det de trenger før avreise. Stedt forteller at det gir utslag i hvor mye medisiner kundene henter ut.  

– Vi har ikke mange av dem som henter posevis med medisiner. De fleste henter ut til reisen og ikke noe mer.  

Utfordrende med varelevering 
En av tingene som fører med når man er et flyplassapotek er strenge sikkerhetskrav. Selv om apoteket ligger i ankomsthallen og utenfor sikkerhetskontrollen, må de fortsatt forholde seg til et sikkerhetskrav som er vesentlig høyere enn på de fleste andre apotek i landet.  

Størst innvirkning på apotekdriften har kravene som stilles rundt varelevering. Avinor tillater nemlig ikke varelevering fra parkeringsplassen utenfor ankomsthallen og dermed må varene hentes i kjelleren på flyplassen. Dette tar tid.  

– De fleste apotek får varene rett utenfor butikken, mens vi må gå langt ned i kjelleren og gjennom en sikkerhetskontroll for å komme til varene. Varene kan kun leveres mellom 10.00 og 14.00 og dermed må vi ofte avsette to ansatte til å hente varer. Alt i alt tar det fort 30 minutter fra de ansatte går for å hente varer til de er tilbake, sier Stedt.  

Scorer høyt hos Avinor 
Kundene blir ikke færre selv om de ansatte henter varer. Derfor er bemanningen høy på Apotek 1 Oslo Lufthavn. Det jobbes mye med at det ikke blir lange køer i apoteket, for er det noe reisende ikke ønsker så er det å stå i kø.  

– Vi opplever vel at kundene er litt mer stresset og har litt dårligere tid enn på et typisk lokalapotek. Mye av jobben vår går derfor på å identifisere problemene og løse dem fortest mulig – og det føler jeg vi er gode på, sier Stedt.  

Og mye tyder på at han har rett. For når Avinor sender ut såkalte «mystery shoppere» er tilbakemeldingene meget gode. I en intern konkurranse blant alle butikkene på Gardermoen i sommer, kom apoteket ut på en åttendeplass. Stedt er meget fornøyd med hvordan man har klart å etablere seg på Gardermoen, men håper apoteket er topp fem når resultatene for august kommer.  

– Det er noe av det Avinor måler på som ikke alltid er helt naturlig for osssom for eksempel mersalg. Vi kan ikke spørre alle om de vil ha en tannbørste med på kjøpet. Det blir litt feil. Men bortsett fra det så opplever jeg Avinors målinger som meget bra og skjerpende for oss som jobber her. Vi er ikke misfornøyd med en åttende plass, men sikter oss naturligvis inn på en topp fem-plassering, sier Stedt.  

Språkkunnskaper veldig viktig 
Mange av kundene på flyplassapoteket er fra andre land enn Norge. Det stiller strenge krav til språkferdigheter. Stedt forteller at han har ansatte som blant annet snakker engelsk, kinesisk, etiopisk, polsk og svensk. Noe kundene ofte setter pris på.  

– De færreste forventer å møte ansatte som snakker deres språk, men når det skjer så gjør det situasjonen veldig mye enklere. Vi har snakket om å lage navnskilt som indikerer hvilke språk hver enkelt ansatt snakker, forteller Stedt.