Gå til innhold

E(i)ksperten: Bestyrer Jannicke Krogh svarer på spørsmål fra kollegaer om det nye apoteksystemet til Apotek1, ALFA og bransjeløsningen Eik (Foto: Apotekforeningen).

– Jeg kan ingenting om programmering og jeg har aldri tatt et IT-kurs, men jeg begynner å forstå hva som sendes av meldinger mellom de ulike systemene. Alt jeg kan er selvlært, sier Jannicke Krogh, bestyrer ved Apotek 1 Holtet, like utenfor Oslo sentrum.

Hennes interesse for nye ting resulterte i at support-telefonen på hovedkontoret til Apotek 1 gikk varm en lang periode. 

– Jeg har et stort behov for å vite hvorfor ting fungerer som det gjør. Jeg opprettet saker i supportportalen flere ganger om dagen, forteller bestyrer Krogh.

Farmasi + IT = Unik kompetanse

Krogh forteller at grunnen til at hun ringte så mange ganger var fordi hun ville forstå hvorfor systemet var sånn.

– For da kan jeg lettere forklare andre, sier hun.

Og det har hun også gjort. Hun er nå en av Apotek 1’s superbrukere. Nå ringer kollegaer fra andre apotek som også skal innføre nytt apoteksystem.

Hvorfor ringer de?

– De ringer om alt fra at systemet har stoppet til hvordan de skal ta kasseoppgjør. Noen spørsmål er egentlig ikke direkte relatert til det nye IT-systemet, men de ringer meg fordi jeg kjenner svaret.

– Som for eksempel militærresepter og egenandeler. De får det ikke til i ALFA, så da ringer de til meg. Det er ikke alt jeg kan svare på, men jeg kan mye om lager, reseptur, kasse, som for eksempel hvordan gi rabatter.

I tillegg til å svare på telefoner fra andre nye brukere, har hun også vært fysisk tilstede i apotek som tar i bruk det nye systemet, deriblant Apotek 1 Bjørvika.

Les også: Historisk Eik-apotek i Bjørvika


Jannickes tips til nye ALFA - brukere:

  • Ring en erfaren venn. Det går mye raskere å få svar fra en som har brukt systemet tidligere, enn å vente på svaret fra support.
  • Ikke vær redd for å prøve selv. Du finner mye ut ved å prøve selv og sjekke navigasjonssedler. Men får du opp feilmeldinger, må du sjekke hva det er og ikke ignorere dem, for da kan det bli mye jobb etterpå.
  • Følg med på «SpeakAp» og «Omega». Der legges det ut tips og råd.