Farmasistudenter inspirerte og informerte skoleelever
Over 13 000 ungdommer besøkte utdanningsmessen på Lillestrøm. Sammen med representanter fra apotekkjedene, gjorde 11 utvalgte farmasistudenter en enestående innsats med å promotere farmasistudiet.
Standen til Apotekforeningen var godt besøkt. Det ble delt ut over 800 brosjyrer om farmasistudie og 500 deltok i konkurransen. Her fra dag 2 av utdanningsmessen.
Utdanningsmessen på Lillestrøm er den største i landet. Elever fra hele Viken-området og Oslo var til stede for å utforske mulige karrierevalg denne uken.
– Mitt inntrykk er at ikke alle vet hva farmasiutdanningen går ut på og hvilke muligheter man har som farmasøyt. I dag fikk elevene en større forståelse for studiet og hvordan studiemiljøet er, sa UiO-student Felicia Le.
Inspirerende møter med elevene
Arrangementet foregikk over to dager og standen til Apotekforeningen var godt bemannet med farmasistudenter fra både Universitetet i Oslo og OsloMet. I tillegg deltok representanter fra apotekkjedene.
– Det var så inspirerende å møte så mange entusiastiske elever. Å kunne dele informasjon om utdannelsen og alle karrieremulighetene, som blant annet apotek, var veldig givende. Ikke minst var det hyggelig å samarbeide med studentene, sa Orjahan Saidshahagha, avdelingsleder for Boots apotek.
Uvurderlig innsats fra studentene
Mange av elevene som kom innom standen går fortsatt på ungdomsskolen. Å informere elevene om hvilke fagkombinasjoner og karakterer de trenger for å komme inn på farmasistudiet, kan gjøre det lettere å velge fag på videregående og motivere elevene.
Farmasistudentene oppsøkte elevene, svarte på spørsmål og delte erfaringer og tips. Å snakke om studiet ga også noe tilbake til farmasistudentene.
– Å prate om farmasi minnet meg selv på hvor mye jeg har lært siden jeg begynte på farmasi, og fikk meg til å innse hvor mye lidenskap jeg har fått for dette studiet, sa UiO-student Amna Raja.
Standen til Apotekforeningen var godt besøkt. Det ble delt ut over 800 brosjyrer om farmasistudiet, og over 500 elever leverte inn kreative ord basert på bokstavene i det periodiske system. Vinnerne av de beste og mest kreative ordene fikk fine gavepakker som var sponset av apotekkjedene.