– Endelig et standardisert tilbud til LAR-pasienter i apotek
Fra 1. juni får LAR-pasienter et nasjonalt tilbud i apotek. – Dette har vi jobbet med siden 2006. Jeg er naturlig nok veldig glad for at dette endelig er på plass, sier Kari Kjønaas Kjos.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
– Apotekene har stor kompetanse, finnes over alt i landet, og er således et naturlig sted å bruke dersom man ønsker bedre kontroll med utleveringskostnadene, god tilgjengelighet, økt forutsigbarhet og likebehandling, sier Kari Kjønaas Kjos.
– Dette er et eksempel på hvordan et behov kan være kommunisert i årevis, uten at noe skjer. Apotekforeningen har etterspurt en nasjonal takst siden 2006. Et utvalg som ble satt ned av Helse- og omsorgsdepartementet samme år, kom frem til det samme. Den rødgrønne regjeringen gjorde ikke noe med utvalgets anbefaling og i 2013 lovet jeg å få dette på plass, om FrP kom i regjering, sier Kari Kjønaas Kjos, stortingsrepresentant for FrP og leder i Helse- og omsorgskomiteen.
Les også: Stortinget: – Vi vil ha nasjonale LAR-takster
Apotekene i Norge har i mange år utlevert legemidler til pasienter i legemiddelassistert rehabilitering (LAR), og utført tjenester knyttet til legemidlene. Frem til nå har omfanget av tjenestene vært forskjellig i de ulike delene av landet.
– Ved å standardisere medisinutdelingen, kan vi forhindre lekkasjer med påfølgende sykelighet og dødelighet. Det har vært viktig for meg fordi dette har vært etterspurt av også brukerorganisasjonene. Jeg har stor tillit til organisasjonenes erfaringer og kompetanse, og det var en medvirkende årsak til at jeg lovet å «rydde opp» i dette, sier hun.
Kjønaas Kjos mener apotek er et godt sted som tilbyder av slike tjenester.
– Apotekene har stor kompetanse, finnes over alt i landet, og er således et naturlig sted å bruke dersom man ønsker bedre kontroll med utleveringskostnadene, god tilgjengelighet, økt forutsigbarhet og likebehandling.
LAR-avtalen er underskrevet
Apotekbransjen og Helseforetakene har forhandlet frem en avtale om standardiserte LAR-tjenester med fastlagte takster. Denne er nå skrevet under av de tre store kjedene og sykehusapotekene.
– Vi er fornøyd med avtalen. Det er fastsatt en struktur for standardiserte LAR-tjenester med delutlevering, overvåkning av inntak og administrasjon av ordningen. Det betyr at apotekene i hele landet skal utføre like tjenester som i utgangspunktet skal ta like lang tid, sier Oddbjørn Tysnes, direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen.
– Fra 1. juni skal den nye tjenesten gjennomføres i praksis ute i apotekene. Hvis det viser seg at apotek bruker lenger tid enn forutsatt på å utføre en eller flere av de standardiserte tjenestene, vil vi samle dokumentasjon på dette og kreve nye takster når avtalen skal reforhandles i 2018, sier han.
I dag er det ca. 7500 pasienter i LAR. Omtrent halvparten av disse får legemidlene sine i apotek. Den andre halvparten får legemidlene gjennom spesialisthelsetjenesten (som LAR-sentre) eller gjennom den kommunale helsetjenesten.