Gå til innhold

Hver dag er det anslagsvis 500 reseptkunder som har glemt legitimasjon eller fullmakt når de kommer på apoteket, det viser tall fra en studie der Apokus og Apotekforeningen har kartlagt hva de ansatte bruker tiden på i apotek.

– Hvis apotekpersonalet ikke kjenner kunden fra før, er legitimasjon og fullmakt den eneste måten å sikre at person- og helseopplysninger ikke leveres ut til uvedkommende. Det som kan virke som redusert service i apoteket, er egentlig utelukkende til kundens beste. Ingen ønsker jo at reseptinformasjon eller reseptvarer skal havne i feil hender, sier seniorrådgiver i Apotekforeningen, Astrid Marie Reksnes.

LES OGSÅ: Hver tiende resept krever ekstra tiltak i apoteket

Norm for informasjonssikkerhet i helse- og omsorgssektoren er et viktig grunnlag for reglene apotekene følger på dette området.

Kravene til sikker håndtering av informasjon i apotek gjelder enten det dreier seg om å hente ut et legemiddel til seg selv eller for andre, eller det dreier seg om opplysninger om hvilke elektroniske resepter man har liggende. Skal man hente varer eller be om informasjon på vegne av andre, finnes det et eget fullmaktsskjema som kan brukes. Dette finnes i apotekene, eller kan lastes ned fra nettet.

Kravene er også klare når det gjelder å gi pasientinformasjon over telefon.

– Apoteket skal ikke levere ut helse- og personopplysninger via telefon uten at den ansatte er helt sikker på at hun snakker med rett person, understreker Reksnes.

Ni av ti resepter elektroniske
De skjerpede kravene til henting av reseptvarer og utlevering av reseptinformasjon ble innskjerpet i 2014, som et resultat av økende bruk av elektroniske resepter.

I dag er ni av ti resepter elektroniske.

– Før hadde kunden en papirresept å levere til apoteket, nå sier kunden bare et fødselsnummer som grunnlag for å finne frem en elektronisk resept. Da er det nødvendig at kunden kan dokumentere at han har rett til å hente ut reseptvarer eller informasjonen, sier Reksnes.

Dette er rettighetene dine
Men hva skjer med opplysningene apoteket har om deg?

Reksnes forteller at du som kunde kan være trygg på at dine helse- og personopplysninger ikke komme på avveie i apotek. Hun lister opp fire punkter du samtykker til når du ber om å få ekspedert en resept på apoteket:

  • Apoteket kan registrere, behandle og lagre opplysninger om deg og utføre alle lovpålagte oppgaver i forbindelse med reseptbehandlingen.
  • Reseptopplysningene blir utlevert til myndighetene (HELFO) i forbindelse oppgjør for blåresepter.
  • Det sendes tilbake informasjon om hva du har fått utlevert til Reseptformidler. Dette er viktig grunnlagsinformasjon for neste apotek som eventuelt skal ekspedere resepten.
  • Legen som har skrevet resepten får tilsendt informasjon om hva som er utlevert, hvis ikke du har reservert deg mot dette.

Lurer du på hva slags informasjon apotekene har lagret om deg, kan du be om innsyn. Skulle du oppdage eventuelle feil, kan du kreve at feilen rettes.

–Dersom det er registrert feil opplysninger om deg har apoteket plikt til å endre/slette opplysningene.

– Noen opplysninger har apoteket lovpålagt plikt til å oppbevare i angitte tidsperioder. Disse opplysningene kan ikke kreves slettet forutsatt at de er korrekte, avslutter Reksnes.