Digital ansiktsløftning for apotek
Vitusapoteket på Røa har fått prisskilt med QR-koder, avansert kølappsystem og en egen «klikk og hent» kasse. Samtidig har kunnskapen og omsorgen til de apotekansatte høy verdi og er fortsatt uerstattelig, mener apoteker.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
– Det nye rådgivningspunktet som er plassert sentralt i apoteket er et egnet sted å møte kundene og deres behov, sier Behnaz Zabihyan, apoteker på Vitusapotek Røa.
– Det var et ønske om å skape bedre rom for våre tjenester, sikre kundene diskresjon og møte pasientene der de er, sier Behnaz Zabihyan, apoteker på Vitusapotek Røa.
I løpet av tre måneder har apoteket blitt totaloppusset, reseptur er flyttet lenger bak og kassen i selvvalget er erstattet med et rådgivningspunkt. I tillegg er har de fått to separate tjenesterom og dermed doblet kapasiteten på tjenester som vaksinering, inhalasjonsveiledning og Medisinstart.
– Det nye apoteket er en kombinasjon av nett og butikk. Kunnskapen, omsorgen og samtalen får man ikke på nett, kun i fysiske apotek, fortsetter Zabihyan.
Apoteket har en egen «klikk og hent» kasse og et kølappsystem på LED-skjerm, som gjør at apoteket enkelt kan betjene de som skal hente varer, slik at de slipper å vente.
Selv om det er mange som bestiller på nett, velger de aller fleste å hente legemidlene i apoteket.
– Det å møte ansatte som har høy kompetanse og kunnskap har en stor verdi. Apotekansattes kompetanse og kunnskapen de sitter på er uerstattelig, sier Zabihyan.
Utfordrer på uoppfordret informasjon
Midt i apoteket står det et rundt, høyt bord med to skjermer. Det er kasseapparatet for selvvalget.
– Herfra ser jeg rett på inngangen, og møter kunden med en gang de kommer inn. Da er jeg med en gang mer tilgjengelig, sier apotekeren.
Før var det en fysisk barriere i form av en stor kasse, nå har de fått en rund øy i stedet. Det frigjør personalet på en ny måte.
– Vi har en kompetanse som kundene ser etter. Vi utfordrer oss hver dag og lærer mye av hverandre, øver oss på å være mer tilgjengelig og tilby kundene våre uoppfordret informasjon. Det nye rådgivningspunktet plassert sentralt i apoteket vil være et egnet sted å møte kundene og deres behov, sier Behnaz.
En del av digitaliseringen er QR-koder på alle prisskiltene. QR-koder gir tilgang til grundigere informasjon om produktet, for både kunder og apotekansatte.
Skjermet samtale i resepturen
I det nye apoteket er det bedre plass mellom hver reseptur, og det er god avskjerming og avstand mellom reseptur og ventesone.
– Før merket vi på kundene at de ønsket mer diskresjon, nå ser vi at deres behov er ivaretatt, sier hun.
Selv om resepturen er flyttet lenger bak i lokalet har apoteket fått bedre plass. Den tradisjonelle legemiddel-karusellen er byttet ut med en «rombic», som er et mer effektivt oppbevaringssystem.
– Det var hektisk under oppussingen, men vi tenkte på resultatet og hvordan det skulle bli. Og de nye fargene og atmosfæren påvirker både de ansattes hverdag og kundens opplevelse. Tilbakemeldingene vi får er bare positive, avslutter apotekeren.