Dette gjør apotekene for å hindre smitte
Apotekene i Norge har blitt enige om felles smittevernråd. Rådene beskriver hvordan apotekene ønsker at kundene skal forholde seg, og hva de ansatte i apotek kan gjøre for å redusere smittefaren.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Smittevernrådene i apotek er basert på enighet i Apotekforeningens fagutvalg, der representanter fra alle de store medlemsgrupperingene i Apotekforeningen sitter.
Rådene blir oppdatert ved behov. Under følger er smittevernrådene apotekene nå skal følge.
Antall kunder i apoteket
- «Avstandsregelen» som anbefaler at det er 1-2 meter mellom hver person skal tilstrebes gjennomført i apotek. Det gir behov for å begrense antall kunder som oppholder seg i apoteket samtidig. Apotekenes kundeareal varierer og hvert apotek må derfor gjøre sine egne vurderinger. Mange apotek har satt en maksgrense på 5 kunder i apoteket samtidig.
Reduser åpningen på inngangen
- Smalere inngangsparti øker sjansen for at kundene ser og leser oppsatte informasjonsplakater med «nye råd» i apoteket. Hvis du ikke kan justere døråpningen, kan du sette opp kampanjebord eller lignende for å redusere den.
Skille inngang og utgang
- Har apoteket bredt inngangsparti kan du eventuelt forsøke å styre kundestrømmen. Du kan lage et skille f.eks. med et kampanjebord og merke inngang og utgang med plakater og/eller med fargerike tape-piler på gulvet.
Hjelp til å styre kundestrømmen
- Det kan være til god hjelp å plassere en person ved apotekets inngang som kan hjelpe til med å organisere kundene og passe på at det ikke blir for mange kunder i apoteket samtidig. Kanskje kan kjøpesenterets vektere hjelpe til, eller kanskje har apoteket eller apotekkjeden mulighet til å gjøre avtale med annet vaktpersonale.
Flaske med hånddesinfeksjon ved inngangen
- Sett frem hånddesinfeksjon ved inngangen. Heng opp plakat som ber kundene om å utføre håndhygiene (bruke hånddesinfeksjon) når de kommer inn i apoteket.
Marker avstandsregelen på gulvet
- Forsøk å hjelpe kundene til å overholde avstandsregelen. Sett farget tape på gulvet inne i apoteket der det kan oppstå kø, f.eks. foran reseptur og kassepunkter, evt. også på utsiden av apoteket.
«Ikke ta på varer du ikke skal kjøpe»
- Oppfordre kundene til ikke å ta på varer de ikke skal kjøpe. Dette er samme regel som gjelder i matbutikker (plakat finnes på Mattilsynets hjemmeside).
Kontanter
- Unngå kontanter hvis mulig. Oppfordre kundene til kontaktløs betaling.
Utfør håndhygiene ofte
- Grundig håndvask er det beste smitteverntiltaket du kan gjøre. Vask derfor hendene godt og ofte, selv om det er køer i apoteket.
- Hånddesinfeksjon. Ha hånddesinfeksjon tilgjengelig mange steder i apoteket. Hånddesinfeksjon skal brukes innimellom, men håndvask med vann og såpe er mest effektivt.
- Forklar kundene at dette er et viktig tiltak for å holde apoteket smittefritt. Les mer om håndvask, hånddesinfeksjon og hanskebruk her: https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/.
Hansker
- Ingen smittevernretningslinjer anbefaler apotekpersonale å benytte hansker ved vanlige apotekprosedyrer.
- Husk riktig bruk av hansker
- Utfør håndhygiene både før og etter bruk av hanskene.
- Brukte hansker kastes i vanlig søppel.
Munnbind
- Ingen smittevernretningslinjer anbefaler apotekpersonale å benytte munnbind eller masker ved vanlige apotekprosedyrer. Bruk avstandsregelen, 1-2 meter mellom hver person.
Signaturpad og betalingsterminal mv
- Det er gitt fritak for bruk av signaturpad ved reseptekspedisjon. Benytt koden "kunden ikke i stand til å signere". Anbefal kunder å bruk kontaktløs betaling.
- Forsøk å unngå å berøre pasienters id-kort, mobiltelefoner mv.
- Forsøk å unngå bruk av kontanter.
Signering ved hjemleveranser
- Ved hjemleveranse ved hjelp bud, er det gitt fritak for kundesignering på ordreseddel. Budet kan signerer på vegne av kunden ved utlevering.
Renhold i apoteket
- Vær nøye med renholdet, og vurder om det er nødvendig å forbedre dette.
- Rengjør flater ofte, spesielt flater som berøres av mange, f.eks. signatur-pad, kølappautomat, benken i reseptur og kasseområde, tastatur, plexiglass mv.
- Ikke bruk spritbaserte vaske-/desinfeksjonsmidler på plexiglass.
Selvvalget
- Stenging av selvvalget er ikke et relevant smitteverntiltak, men kan vurderes dersom det skulle være nødvendig av kapasitetshensyn.
Tjenester i apotek
Tjenester i apotek gjennomføres i den grad kapasiteten tillater det.
Inhalasjonsveiledning
- Tjenesten gjennomføres bak plexiglass eller i god avstand, 1-2 meter fra kunde.
- Bruk av munnbind kan vurderes dersom man ikke kan gjennomføre tjenesten bak pleksiglass.
- Husk riktig bruk av munnbind
- Utfør håndhygiene både før og etter bruk av munnbind/maske
- Brukte munnbind/masker kastes i vanlig søppel.
- Bruk din personlige demo-inhalator.
- Unngå å berøre kundens inhalator.
- Utfør håndhygiene både før og etter gjennomført veiledning.
Medisinstart
- Samtalene gjennomføres per telefon.
Vaksinasjon
- Gjør klart det du kan før kunden tas med inn på informasjonsrommet.
- Hold avstand til kunden når dere gir informasjon om vaksinen.
- Utfør håndhygiene både før og etter gjennomført vaksinasjon.
- Bruk av hansker og munnbind er normalt ikke nødvendig.
- Rengjør overflater på bord/benk, armlener og andre flater kunden har berørt.
Overvåking i LAR
- Overhold den generelle avstandsregelen på 1-2 meter.
- Utfør håndhygiene etter gjennomført overvåking.
- Rengjør overflater på bord/benk, armlener og andre flater kunden har berørt.
Ved istandgjøring av anbrudd
- Bruk hansker ved istandgjøring av anbruddspakninger dersom du må telle/håndtere «løse» tabletter.
- Utfør håndhygiene både før og etter bruk av hansker.