Bak hver Medisinstart-samtale står et helt team
Hjerte- og karpasienter som starter på ny medisin har i ett år fått veiledning i apoteket. I kulissene bak hver samtale står det et team av apotekansatte med en klokketro på at Medisinstart er nyttig.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Team Medisinstart Kalnes: Connie Pettersen, Dhoha Fakhri, Susanne Østling og Elin Ha. (Foto privat)
Boots apotek Lørenskog Metro, Sykehusapoteket Østfold på Kalnes, Apotek 1 i Svolvær og Vitusapotek Gjøvik er blant de apotekene som har gjennomført flest samtaler siden veiledningstjenesten startet opp i mai i fjor. Fire ulike apotek, både i størrelse og geografi. Felles for dem er at Medisinstart er et prosjekt hele apoteket deltar i.
Diskusjoner på møter, tilrettelegging, tid til forberedelser og gjennomføring, og gjennomgang av vaktlister. Det er mye logistikk bak hver oppgave i et apotek. Medisinstart er ikke et unntak.
– Medisinstart er et teamarbeid som krever at alle er med. I tillegg til å gjennomføre opplæringen fra Apokus, diskuterte vi alle sammen på flere avdelingsmøter hvordan vi skulle gjennomføre Medisinstart hos oss. Alle var enige om hvordan vi skulle gå frem for å formidle tjenesten og hvordan vi skulle organisere oss, sier Susanne Østling, leder for publikumsavdelingen ved Sykehusapoteket Østfold, Kalnes.
– Vi ser hvor stort behovet er
– Hos oss kan vi avtale Medisinstart-samtaler kl. 10.00 og kl. 13.00 hver dag. Det fungerer godt i vår drift. Det er som oftest en apotektekniker som gjør avtalen med pasienten, og så fordeler jeg samtalene basert på hvilke tjenestefarmasøyter som er på jobb den aktuelle dagen, forteller Østling.
Ved Sykehusapoteket på Kalnes stod tre tjenestefarmasøyter klare til å ha sin første Medisinstartsamtale 2. mai 2018.
– Pasientene lurer på mye. Vi har oppdaget flere pasienter som har sluttet på medisinene sine, de ser ikke vitsen. Bekymring for bivirkninger fremfor virkning kan føre til at medisiner ikke brukes riktig eller ikke brukes i det hele tatt. Vi er med på å motivere dem og skape en trygghet rundt legemiddelbruken. Etter ett år, ser vi hvor viktig det er å gi dette tilbudet til hjerte- og karpasienter, sier Østling.
Ventet 42 år på Medisinstart
Britt Lilleengen har hjulpet pasienter som kommer inn på Vitusapotek Gjøvik med riktig legemiddelbruk i 42 år, også hjerte- og karpasienter.
– Medisinstart er superbra. Det er en strukturert samtale der kunden er i fokus og vi får mer tid til hver pasient. Det burde ha kommet for lenge siden. Jeg har ventet på veiledningstjenester som Medisinstart i 42 år, sier tjenestefarmasøyten.
Apoteket på Gjøvik har to tjenestefarmasøyter, men hele apoteket støtter opp om tjenesten Medisinstart.
– Alle vi som jobber her i apoteket er med på Medisinstart. Det er like gjerne en apotektekniker som en av tjenestefarmasøytene som forklarer hjertepasienter hva Medisinstart er, forteller Britt Lilleengen ved Vitusapotek Gjøvik.
Fra mammapermisjon til tjenestefarmasøyt
I oktober kom farmasøyt Clara Namik tilbake til Boots apotek Lørenskog Metro etter ett år i mammapermisjon.
– Jeg var veldig gira på Medisinstart. Jeg ble sertifisert tjenestefarmasøyt bare to dager etter at jeg begynte å jobbe igjen, sier Namik, som har ansvar for alle helsetjenestene i apoteket.
Hun satte i gang opplæring av flere tjenestefarmasøyter og deretter hele apoteket. Hun fikk fort klargjort apoteket for Medisinstart – en tjeneste hun har stor tror på er viktig for hjertepasientene. Vi farmasøyter er legemiddeleksperter, sier hun. Det bør komme pasientene til gode.
– Vi bør ha slike kvalitetssikrede helsetjenester i apoteket. Det er ikke meningen å undergrave legens profesjon med veiledningstjenesten Medisinstart, men styrke det legen sier slik at vi kan jobbe sammen for pasientens beste. Pasientene er veldig takknemlig for at vi bryr oss, sier hun.
Ildsjelfarmasøyt, kaller kollegaene henne for. Det er mye takket være henne at apoteket er blant apotekene i Norge som har hatt flest hjertepasienter inne til samtaler det første året.
Gjør noe bra med Medisinstart
Medisinstart redder nødvendigvis ikke liv hver dag, sier apoteker og tjenestefarmasøyt Hanna Walsøe ved Apotek 1 Svolvær.
– Men det kan faktisk være at vi gjør små endringer som hjelper pasienten til å mestre hverdagen med medisinene sine, slik at de slipper en ekstra tur til legen eller sykehuset, sier hun.
Hun føler at hun tilfører hjerte- og karpasienter noe bra med en veiledningstjeneste som Medisinstart.
– Vi går rundt og antar at pasientene gjør slik vi sier at de skal gjøre. Det er ikke en selvfølge at de gjør det. Mange er usikre og har for eksempel hørt ting om kolesterolsenkende medisiner, og tar ikke medisinene slik legen har forskrevet. Medisinstart handler blant annet om å motivere. Pasienten må selv skjønne hvorfor det er viktig å følge behandlingen, sier Walsøe.
Hun forteller at en mannlig kunde kom inn i apoteket. Han skulle snakke med hun som het Hanna.
– Det er meg du snakket med på telefonen, sa han. Jeg hadde hatt Medisinstart med ham. Det var viktig for ham at det var jeg som ekspederte ham. Jeg har også snakket med ham en gang til på telefonen etter Medisinstart-samtalene var over, det var noe mer han lurte på. Med Medisinstart får jeg god kontakt med pasientene og det blir lettere å hjelpe folk, forteller Walsøe.