Gå til innhold
Her viser Ingunn Bjørnsdottir fra Farmasøytisk institutt Hilde Ariansen i Apotekforeningen hvordan studentene kan trene på kundekommunikasjon. Anne Gerd Granås og Anne Røv Johnsen (t.h) overværer ekspederingen.

Ingunn Bjørnsdottir fra Farmasøytisk institutt viser Hilde Ariansen i Apotekforeningen hvordan studentene kan trene på kundekommunikasjon. Anne Gerd Granås og Anne Røv-Johnsen (t.h) overværer ekspederingen.

– Studentbarometeret viser at farmasistudentene ikke er godt nok forberedt når de skal ut i praksis. Nå har vi en sjanse til å gjøre noe med det, sa Henrik Schultz, instituttleder ved Farmasøytisk institutt på Universitetet i Oslo.

I toppetasjen på det verneverdige Farmasi-bygget på Blindern ligger det nå et apotek. To gamle cellekontorer er gjort om til et todelt apotek. En del med selvvalg, der kunden kan gå rundt og få veiledning av farmasøyten, den andre delen med reseptur, der farmasøyten kan ekspedere resepter og gi gode råd om riktig legemiddelbruk.

Alt inventar er tilsvarende det som finnes på et apotek med brosjyrer, PC’er og møbler. Det eneste som mangler på apoteket er ekte legemidler.

– Dette kunne vi ikke har gjort uten dere i Apotek1, sa Schultz i åpningstalen. Han er stolt over at apoteket er satt opp så raskt og veldig fornøyd med at apotekkjeden har sponset byggingen.

Kan gjøre en forskjell
Fag- og kvalitetsdirektør i Apotek1, Ellen Karine Ous, forteller at da de fikk forespørsel om å bidra med et opplæringsapotek var det lett å si «ja».

– Vi har valgt å støtte dette prosjektet fordi vi er opptatt av å få til god kundekommunikasjon ute i apotek. Vi er opptatt av at det skal trenes underveis i studiet, ikke bare i praksistiden. Dette er en fin måte å vise frem hva som ligger i det å jobbe på et apotek, sier Ous.

Apotek1 er Norges største arbeidsgiver for farmasøyter. De har 1500 farmasøyter ansatt hos seg.

– Vi trenger enda flere kunnskapsrike og omsorgsfulle farmasøyter i apotekene våre. God kundeomsorg og god kundekommunikasjon er viktig. Jeg håper at alle studentene får øynene opp for hvilken forskjell de kan gjøre for hver enkelt kunde som kommer inn i apoteket, sa Ous.

Må trene for å bli god
Ous er tydelig på at for å bli god er det viktig å trene.

– Det hjelper ikke å bare ha teoretisk kunnskap. Kommunikasjonstrening er helt avgjørende for å lykkes og trives i jobben på apotek.

Instituttleder Schultz er enig i at kommunikasjonstrening er viktig.

– Hvis vi fortsatt skal være en del av helsevesenet er det veldig viktig at vi holder det faglige nivået. Praksis er en stor og viktig del av utdanningen.  Vi har seks måneder praksis i apotek, regnet om til semestre utgjør praksis mer enn 10 % av hele studiet, sier Schultz, som har en klar oppfordring til studentene:

– Gå i gang med kommunikasjonstrening nå!