Apotekforeningen tydeliggjør sin posisjon innen e-helse
Den digitale utviklingen i helsesektoren påvirker også apotekbransjen. Apotekforeningen ønsker å ta en aktiv rolle i utviklingen av e-helsepolitikk og nasjonale e-helseløsninger, samt tilrettelegge for digitalisering og nye tjenester i apotek.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
– For å bidra til gjennomslag i utvikling av e-helsepolitikk og -løsninger skal vi være en konstruktiv og synlig aktør, sier direktør for e-helse, Anne-Lise Härter.
E-helse, eller bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) for å forbedre effektivitet, kvalitet og sikkerhet i helse- og omsorgssektoren, blir ofte trukket frem som et av de viktigste virkemidlene man har for å kunne levere gode helsetjenester i fremtiden. Ny teknologi vil endre måten helsetjenesten behandler pasienter på og hvordan de følges opp i etterkant av behandling.
– Legemiddelhåndtering er en viktig del av pasientbehandlingen, og en av apotekenes viktigste oppgaver. E-helse bidrar til å øke kvaliteten i behandlingen og gir bedre pasientsikkerhet, sier Anne-Lise Härter, direktør for e-helse i Apotekforeningen.
E-helse vil også åpne for nye forretningsmuligheter for apotekbransjen, og gi muligheter for å effektivisere apotekdriften. Men utviklingen kan også by på utfordringer.
– Digitaliseringen i apotekbransjen kan også medføre økte kostnader. For eksempel gjennom betaling til nasjonal e-helseutvikling og strengere krav til håndtering av informasjonssikkerhet og personvern i apotekenes egne IT-løsninger, sier Härter.
Økt forståelse for e-helse
Apotekforeningen har tatt initiativ til å utarbeide et eget posisjonsdokument for e-helse. Dette beskriver hvilken posisjon Apotekforeningen ønsker å ta på området for å sikre at apotekenes interesser best kan ivaretas. Dokumentet tydeliggjør apotekbransjens ambisjon, strategi og mål innen e-helse, og støtter opp under det overordnede posisjonsdokumentet Apotekforeningen utarbeidet høsten 2019.
– Posisjonsdokumentet er utarbeidet i tett samarbeid med medlemmene våre, og vi har fått innspill fra våre viktigste interessenter. Arbeidet med dokumentet har bidratt til å skape økt forståelse for hvordan e-helse kan støtte apotekene i å løse sitt samfunnsoppdrag, sier Härter.
Konstruktiv aktør
Posisjonsdokumentet for e-helse har to hoveddeler. Den første delen beskriver nasjonale strategier og føringer, samt overordnede teknologitrender. Den andre delen beskriver nåsituasjonen for Apotekforeningen innen e-helse og hvilken posisjon Apotekforeningen ønsker å ta.
– For å bidra til gjennomslag i utvikling av e-helsepolitikk og -løsninger skal vi være en konstruktiv og synlig aktør i arbeidet med å forbedre legemiddelhåndteringen, pasientsikkerheten og tilgjengeligheten til helsetjenester, sier direktøren for e-helse.
Härter forteller at Apotekforeningen skal ha god dialog med myndighetene, delta i relevante prosjekter og styringsgrupper og være en aktiv bidragsyter i høringer og innspillsrunder. Høringen om nye e-helselov i Stortinget i oktober er viktig for bransjen.
Hun legger spesielt vekt på at Apotekforeningen nå har fått en plass i Nasjonal styringsmodell for e-helse og i programstyret for Legemiddelprogrammet i regi av Direktoratet for e-helse.
– Begge disse arenaene er svært viktige for å ha et ord med i laget når e-helsepolitikk og nasjonale føringer legges. Målet er å være en tydelig stemme for apotekene inn i disse foraene, avslutter Härter.