Apotekenes usynlige hjelpende hånd
Sikker og rask kommunikasjon med alle offentlige IT-systemer, enda bedre pasientsikkerhet, enkelt å etterleve lover og regler og raskere tilpasning til nye krav fra myndighetene.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
- Bransjesystemet sikrer de viktige prosessene i resepthåndtering og at informasjon som er viktig for pasientsikkerheten, som journaler, resepthistorikk, legemiddellister o.l. kan deles mellom alle apotek. sier Terje Wistner.
Dette er noen av de viktigste grunnene til at apotekbransjen fra høsten skal bygge et nytt bransjesystem for apotek.
– I løpet av et par år vil det nye bransjesystemet sammen med apotekeiernes egne nye apoteksystemer, erstatte FarmaPro. Rett over sommeren bestemmer vi oss for hvilken leverandør som skal lage det nye bransjesystemet, forteller Terje Wistner i Apotekforeningen.
Ett kontaktpunkt for myndighetene
Bransjesystemet skal ta hånd om resepthåndtering, refusjon og rapportering i apotekløsningene. I tillegg skal det lages helt nye felles løsninger for journalføring, farmasøytiske tjenester og informasjon/rådgivning.
– Det er disse seks prosessene apotekbransjen har funnet ut at det er mest fornuftig å samarbeide om. Her er det ingen konkurranse mellom kjedene, og alle er tjent med gode fellesløsninger. De fleste av disse funksjonene krever tett dialog med myndighetene, og apotekene ønsker at Apotekforeningen skal føre denne dialogen på vegne av hele bransjen. Vi kjenner det offentlige godt og bruker mye tid på å finne de riktige IT-løsningene i samarbeid med myndighetene. Det er lite effektivt at hver apotekaktør skulle bruke tid på dette, sier Wistner.
Les også: Ny bransjeløsning: – Nå begynner vi med detaljene
Mer effektivt med noen felles løsninger
Han viser til et stadig sterkere innslag av digitale løsninger i kontakten mellom apotek om det offentlige, og ramser opp: e-resept, elektronisk oppgjør med Helfo, elektronisk oppgjør med helseforetakene både for H-resepter og LAR-tjenester, egenandelsspørringer, multidose og rapportering til diverse offentlige registre.
Apotekdrift, salg, kasseløsninger, logistikk mv. er det apotekeierne som kan best. Derfor er det enighet om at IT-systemet som skal støtte disse funksjonene utvikles av hver gruppering selv. Det legges til grunn at de frittstående apotekene kobler seg på et av de apoteksystemene som nå blir laget.
Når nye apoteksystem og nytt bransjesystem er på plass, trolig i 2019/20, vil skjermen til de apotekansatte se annerledes ut enn i dag, og hver apotekgruppering vil ha sin egen «look and feel». Bransjesystemet ligger i bakgrunnen og yter sine tjenester til hvert av apoteksystemene.
– Bransjesystemet blir apotekenes usynlige hjelpende hånd, mener teknologi- og e-helsedirektør Terje Wistner.
Han har forståelse for ønske om å differensiere seg kjedene imellom på dette området. Gjennom bransjesystemet sikrer man likevel at de viktige prosessene i resepthåndtering blir ivaretatt på bransjenivå, og at informasjon som er viktig for pasientsikkerheten, som journaler, resepthistorikk, legemiddellister o.l. kan deles mellom alle apotek. Det vil også bidra til en bedre kundeopplevelse.
Slank organisasjon
For å lede arbeidet med utviklingen av bransjesystemet på vegne av hele bransjen, har Apotekforeningen opprettet selskapet DIFA. Det er de som inngår avtale med en IT-leverandør, og som blir ansvarlig for at bransjeløsningen blir best mulig for apotekene.
– DIFA er en slank organisasjon med noen få medarbeidere. Prosjektet forutsetter stor og tett involvering av medlemsgrupperingene våre, så mye av ressursene nå i planleggings- og spesifiseringsfasen har vært hentet derfra. Også i selve utviklingsarbeidet må vi involvere apotekene og kjedene sterkt, understreker Wistner.