Apotekenes IT-samarbeid blir lagt merke til
Digitalisering løftes frem som et av de viktigste svarene på utfordringene i helsesektoren, men det tar tid. Apotekbransjens samarbeid om felles journalsystem er et unntak.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
- Det nye fellessystemet til apotekene tilrettelegger for bedre kommunikasjon mellom apotek og øvrige aktører i helsetjenesten, sa Anne-Lise Härter under et arrangement i forbindelse med Arendalsuka
Fastlegene bruker forskjellig journalsystem. Sykehusene i de ulike helseforetakene har forskjellig journalsystem eller ulik versjon av systemene. Det innebærer at journalsystemene rett og slett ikke klarer å snakke sammen. Fortsatt må papirer sendes manuelt når spesialisthelsetjenesten trenger informasjon om en pasient.
– Apotekbransjen har, på tross av konkurrende virksomheter, klart å samles om å utvikle én felles pasientjournal. Den vil sikre at informasjonen følger pasienten uavhengig av hvilket apotek de besøker.
Det sa direktør for e-helse, Anne-Lise Härter, under sitt innlegg på Arendalsuka. Härter var invitert av IKT Norge og Capgemini for å fortelle om hvordan apotekene har gått sammen om å etablere en felles bransjeløsning (Eik).
– Legemidler er i fokus for tiden og vi tror at det vil bidra til større synlighet for bransjen, bransjesamarbeidet vårt og den felles dataplattformen vi allerede har etablert, sa Anne-Lise Härter.
Effektivt for staten
Det nye fellessystemet til apotekene tilrettelegger for bedre kommunikasjon mellom apotek og øvrige aktører i helsetjenesten. Et felles bransjesystem er også gunstige for myndighetene.
– Eik gir myndighetene én løsning å forholde seg til. I tillegg vil en felles pasientjournal sikre at informasjonen følger pasienten uavhengig av hvilket apotek pasienten besøker.
– Det har vært krevende å bli synlige overfor myndighetene i dette arbeidet. Konkurrenter som viser vilje og evne til å utvikle en felles løsning, bør naturlig få en sentral rolle i nye felles initiativer og beslutningsprosesser og bør ikke pålegges ekstra kostnader uten at dette kompenseres gjennom apotekavansen, sa Härter.
Les også: Urimelig at apotekene skal betale for statens e-helseløsninger
Må spille sammen
Fredrik Syvertsen fra IKT-Norge skisserte noen av de viktigste utfordringene til det norske helsesystemet innen digitalisering. Pasientens legemiddelliste (PLL) var en av disse.
– Vi har digitale reseptsystemer, men ikke god nok oversikt over legemiddelbruk til å hindre død og sykdom, sa Syversen i sitt innlegg.
Karl Vestli, divisjonsdirektør i Direktoratet for e-helse, nevnte også at Pasientens legemiddelliste inngår i deres prioriteringer fremover.
– PLL er et godt eksempel på alt som må spille sammen for å fungere. Vi må ha en teknologi som fungerer, vi må ha et lovverk som åpner for å dele medikamentinformasjon, og så må man ha arbeidsprosesser slik at alle jobber med å oppdatere felles informasjon om pasienten, sa Vestli.
Hele arrangement kan ses her.