Apotekbarometeret 2022: – God kunnskap gir høy tillit
Tre år på rad har apotekene fått over 80 av 100 poeng i Apotekbarometerets tillitskår. Kundene er veldig fornøyde med det apoteket de vanligvis bruker.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Awfa Al-Shamkawy, apoteker på Boots apotek Stjørdal og Anders Eimstad Rasmushaugen, apoteker ved Vitusapotek Lier, er opptatt av det gode forholdet apotekene har til kundene sine.
Det viser Apotekbarometeret som analysebyrået Kantar har gjennomført for Apotekforeningen.
– Apotekbarometeret viser at apotekene har en veldig sterk stilling i befolkningen. Posisjonen er minst like solid som før pandemien. Apotekene har vist at de er til stede for folk under en krise, og det blir verdsatt av kundene, mener Per T. Lund, administrerende direktør i Apotekforeningen.
Undersøkelsen viser at 3 av 4 er veldig fornøyde med apoteket de benytter mest. På en poengskala til 100 får apotekene 81 poeng i tilfredshetsskår.
Høy kompetanse gir fornøyde kunder
– Jeg tror den høye skåren gjenspeiler den gode kunnskapen ansatte sitter på. I tillegg har apotekenes nye tjenester blitt godt mottatt i befolkningen. Skåren viser at pasienter blir ivaretatt, at tilgang til apotek og kompetent personale er god og at terskelen for å oppsøke apotek er lav, sier Anders Eimstad Rasmushaugen, apoteker ved Vitusapotek Lier og eier av Vikenapotekene AS.
Awfa Al-Shamkawy, apoteker på Boots apotek Stjørdal, synes den høye tilliten er en veldig hyggelig bekreftelse på det gode forholdet de har til kundene.
– Til tross for at vi er en bedrift som må drive lønnsomt, er vi først og fremst helsepersonell som legger størst vekt på kundenes behov. Og det tror jeg kundene skjønner og setter pris på, sier Al-Shamkawy.
Hun trekker også frem at apotekene har vært der for kunder og pasienter gjennom hele pandemien, og tror at mange har fått øynene opp for den gode servicen apotekene yter gjennom denne krevende tiden.
Undersøkelsen viser at det er den eldre delen av befolkningen som er ekstra tilfredse med apoteket sitt.
Opplever mange fornøyde kunder
– Vi må ikke glemme at de fleste kundene våre er pasienter, selv om vi selger mye annet enn legemidler. Det er flere kronikere blant eldre og da er viktigheten av å finne seg et favorittapotek der de blir godt ivaretatt kanskje enda viktigere, fortsetter Rasmushaugen.
Al-Shamkawy poengterer at eldre, faste kunder er apotekets største kundegruppe. De er også den kundegruppen som i størst grad bruker apotekets tjenester som Inhalasjonsveiledning, Medisinstart og vaksinering.
– Mitt inntrykk fra apoteket er at denne gruppen stort sett er veldig fornøyde. Vi har mange eldre kunder på apoteket som vi har kjent i flere år og har et godt forhold til, og som lyser opp hverdagen vår med gode tilbakemeldinger når de takker for den gode servicen, forteller Al-Shamkawy.