70 000 Medisinstart-samtaler om hjertemedisin i apotek
I første halvår ble det gjennomført 21 prosent flere Medisinstart-samtaler enn i fjor. De fleste samtalene handler om å motivere for bruk, drøfte bekymringer og gi råd for lindring av bivirkninger.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Antall samtaler har økt jevnt og trutt siden oppstart av den offentlig finansierte veiledningstjenesten i mai 2018. Det er gjennomført 21 prosent flere samtaler første halvår i år sammenlignet med samme periode i fjor. Antall samtaler har økt med 32 prosent fra 2020 til 2021. Siden oppstart i 2018 har apotek gjennomført i underkant av 70 000 Medisinstart-samtaler om hjerte- og karlegemidler.
De fleste samtalene handler om legemidlene Atorvastatin, Amlodipin, Candesartan eller Metoprolol. Det er litt flere kvinner enn menn som har hatt Medisinstart i apoteket, og gjennomsnittsalderen er 65 år. I ca fem prosent av samtalene opplyser pasientene at de ikke har startet med behandlingen eller har valgt å slutte selv.
Medisinstart består av to samtaler med en farmasøyt. Hver samtale tar inntil 15 minutter, der pasient og farmasøyt snakker uforstyrret om:
- gode medisinvaner
- kunnskap om og forståelse for behandlingen
- praktiske problemer og vanskelige situasjoner
Medisinstart skal understøtte legemiddelbehandlingen lege og pasient er blitt enige om. Målet er at pasienten skal få svar på sine spørsmål og veiledning i bruk av medisinen, slik at de får best mulig utbytte av behandlingen sin.
I Medisinstart er en offentlig finansiert tjeneste for hjerte- og karpasienter. I 2022 prøver et utvalg apotek ut Medisinstart for pasienter med diabetes type 2 i et pilotprosjekt.