Gå til innhold
Illustrasjon med plakat om Medisinstart.

Antall samtaler har økt jevnt og trutt siden oppstart av den offentlig finansierte veiledningstjenesten i mai 2018. Det er gjennomført 21 prosent flere samtaler første halvår i år sammenlignet med samme periode i fjor. Antall samtaler har økt med 32 prosent fra 2020 til 2021. Siden oppstart i 2018 har apotek gjennomført i underkant av 70 000 Medisinstart-samtaler om hjerte- og karlegemidler.

De fleste samtalene handler om legemidlene Atorvastatin, Amlodipin, Candesartan eller Metoprolol. Det er litt flere kvinner enn menn som har hatt Medisinstart i apoteket, og gjennomsnittsalderen er 65 år. I ca fem prosent av samtalene opplyser pasientene at de ikke har startet med behandlingen eller har valgt å slutte selv.

Medisinstart består av to samtaler med en farmasøyt. Hver samtale tar inntil 15 minutter, der pasient og farmasøyt snakker uforstyrret om:

  • gode medisinvaner
  • kunnskap om og forståelse for behandlingen
  • praktiske problemer og vanskelige situasjoner

Medisinstart skal understøtte legemiddelbehandlingen lege og pasient er blitt enige om. Målet er at pasienten skal få svar på sine spørsmål og veiledning i bruk av medisinen, slik at de får best mulig utbytte av behandlingen sin.

I Medisinstart er en offentlig finansiert tjeneste for hjerte- og karpasienter. I 2022 prøver et utvalg apotek ut Medisinstart for pasienter med diabetes type 2 i et pilotprosjekt.

Les også: Medisinstart: – Takk ja til dette tilbudet