Gå til innhold
– Vi har sett alt for mange eksempler på pasienter som dessverre har brukt inhalatoren sin feil, sier Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen

– Vi har sett alt for mange eksempler på pasienter som dessverre har brukt inhalatoren sin feil, sier Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen

Astma- og kolspasienter over hele landet har siden mars fått tilbud om å sjekke inhalasjonsteknikken på apoteket. Tall fra Apotekforeningens bransjestatistikk viser at over 40 000 har benyttet seg av tjenesten. Det er fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen veldig godt fornøyd med.

– At så mange har fått inhalasjonsveiledning i løpet av ti måneder, viser at det er en tjeneste som astma- og kolspasienter setter pris på og ikke minst ønsker å benytte seg av. Når våre tall i tillegg viser at så mye som syv av ti ikke bruker medisinene riktig, forteller det meg at dette er en tjeneste det er stort behov for, sier Faksvåg.

God samfunnsøkonomi
– Vi har sett alt for mange eksempler på pasienter som dessverre har brukt inhalatoren sin feil. Dermed har de hatt liten eller ingen effekt av medisinen sin. Gjennom inhalasjonsveiledning i apoteket, har vi nå fått muligheten til å avdekke disse problemene og dermed hjulpet mange til å få en bedre behandling, sier Faksvåg.

Han mener det også er god samfunnsøkonomi i å bruke offentlige midler til å veilede denne pasientgruppen.

– Å bruke i overkant av tre millioner kroner i 2016 på et så målrettet tiltak som gir så mange pasienter bedre effekt av legemidlene, er klokt. Det er i stor grad staten som betaler for astmalegemidlene, opp mot en milliard kroner i året. Da er det bra at myndighetene også legger til rette for at pasientene faktisk får nytte av medisinen, avslutter Faksvåg.