10 år med felles kompetanseheving for alle apotekansatte
I 10 år har alle apotek, uavhengig av kjede og eierskap, hatt felles e-læring gjennom Apokus. 200 e-læringskurs har hittil sett dagens lys.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Bransjefelles opplæring bidrar til en felles faglig standard for den veiledningen og de rådene som gis ute i apotek, sier Elin Rugnes Andersen i Apokus.
– Apotekbransjen har et godt samarbeid i Norge. Vi har et felles ønske om å ha opplæring som sikrer kompetanseheving av alle ansatte og at alle apotek har lik faglig standard, sier daglig leder Elin Rugnes Andersen i Apokus.
Godt samarbeidet i bransjen
Apokus er et bransjefelles kompetanse- og utviklingssenter for apotek. Årlig utvikler de 16 e-læringskurs. To ganger i året samler alle apotekaktører seg for å diskutere hvilke nye kurs Apokus skal utvikle.
– Vi diskuterer hvilken type kompetanse som er viktig for oss som bransje og hvilket kurstilbud vi bør ha for å møte flest behov. Bak valget av hvert kurs vi skal utvikle ligger det gode, faglige diskusjoner, sier Andersen.
De halvtimes digitale kursene inneholder videoforelesninger, oppgaver og pasientcaser, faktainformasjon og kunnskapstester. Det føler også med et sett øvingsoppgaver til hvert kurs, en Kurskompis, slik at man kan trene sammen med andre. Kursemnene er alt fra riktig bruk av insulin og den gode medisinstartsamtalen, til fordypning om tarmsykdommer og eldre og problemlegemidler.
– Bransjefelles opplæring bidrar til en felles faglig standard for den veiledningen og de rådene som gis ute i apotek. Rådene er kunnskapsbaserte og i henhold til behandlingsanbefalinger. Vi skal som bransje levere faglige riktige og gode råd, uavhengig av hvilken kjede eller apotek, sier Andersen.
Felles standard
Et godt eksempel er kursene som støtter implementeringen av bransjestandardene.
– En ting er å ha en bransjestandard på papiret. En annen ting er å gjøre den godt kjent, og sikre at hver enkelt ansatt vet hva bransjestandarden betyr og hvordan den skal håndteres i praksis. Vi har for eksempel utviklet et kurs som støtter implementeringen av bransjestandarden for håndtering av legemiddelmangel i apotek. I kurset har vi for eksempel pasientcaser som viser god håndtering av mangelsituasjoner, sier Andersen.
Som helsepersonell har apotekansatte en plikt til å holde seg faglig oppdaterte.
– Mitt inntrykk er at apotekansatte synes det er viktig å holde seg faglig oppdaterte, og motiveres av å bruke fagkunnskapen i møte med kundene, sier Andersen.
Hun mener det er avgjørende for tilliten til apotekansatte og til apotek som faghandel at kunden opplever at rådene som gis er oppdaterte og kunnskapsbaserte og tilpasses den enkeltes behov.
– Derfor er det så riktig at vi i Norge har bransjefelles opplæring, sier hun.
I dag jobber det 10 personer i Apokus. To av stillingene er på et prosjekt som utvikler et opplæringsprogram for farmasøyter som har utdanningen sin fra et annet land og som skal begynne å jobbe i norske apotek.
Apokus:
- Bransjefelles kompetanse- og utviklingssenter for apotek
- Totalleverandør av e-læringskurs for apotek, i samarbeid med alle apotekaktørene
- Gjennomfører praksisnære forsknings- og utviklingsprosjekter for apotekbransjen
- Opprettet i 2012
- Eies av Stiftelsen til fremme av norsk apotekfarmasi og Apotekforeningen
- 10 ansatte, 8 farmasøyter og 2 grafisk designere/innholdsprodusenter