– Begge tjenestene har vist seg å forbedre pasientenes legemiddelbruk. Prøveordningene viser at apotekene kan bidra mer ved i større grad å bruke sin farmasøytiske kompetanse, sier Agneta Karlsson i Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV).
TLV anbefaler at de to farmasøytiske tjenestene som er testet ut, kan tas i bruk på apotek hvis finansiering, regulering og tekniske løsninger er på plass.
Det skriver TLV i en pressemelding.
Inhalasjonsveiledning forbedrer pasientenes inhalasjonsteknikk
I slutten av 2020 ga den svenske regjeringen TLV i oppdrag å gjennomføre en prøveordning med Inhalasjonsveiledning og legemiddelstamtaler i apotek. Formålet var å se om de to farmasøytiske tjenestene kunne føre til riktigere legemiddelbruk hos pasientene.
Inhalasjonsveiledning retter seg mot pasienter med astma eller kols som bruker inhalasjonslegemidler. Prøveprosjektet i apotek viste et stort behov for opplæring i bruk av inhalatoren. Tjenesten på apotek kan supplere øvrige tiltak for denne pasientgruppen. Farmasøytene korrigerte feil som pasientene gjorde i halvparten av veiledningene. TLVs konklusjonen, er at tjenesten gir pasientene bedre forutsetninger for å få full effekt av legemidlene sine.
Legemiddelsamtaler øker etterlevelsen ved behandling av høyt kolesterol
Apotekenes legemiddelsamtaler består av to motiverende samtaler med pasienter som skal starte behandling med et legemiddel i legemiddelgruppen statiner, som brukes mot høyt kolesterol. Tjenesten har som mål å øke etterlevelsen av behandlingen.
Prøveprosjektet med legemiddelsamtale i apotek ble vurdert av forskere ved Uppsala universitet. Resultatene viste at pasientene som fikk legemiddelsamtaler, hente ut legemidlene sine oftere enn dem som fikk vanlig oppfølging på apoteket. Legemiddelsamtalene førte også til at pasientene fikk bedre forståelse for hvordan og når de skal ta legemidlet sitt.
Denne saken er oversatt til norsk ved hjelp av kunstig intelligens, og gjennomgått og redigert av redaksjonen.