Gå til innhold

­– Dette er en stor milepæl og noe vi har jobbet frem mot i flere år, sier Terje Wistner i Apotekforeningen. Han er også daglig leder i datterselskapet DIFA.

Det er DIFA as som inngår avtalen med Capgemini på vegne av apotekbransjen. Avtalen har en økonomisk ramme på nær 430 millioner kroner over en 10-årsperiode. Dette inkluderer også videreutvikling, drift og vedlikehold. Samtidig inngår DIFA avtaler med apotekaktørene som binder dem for en tilsvarende periode.

Apotekene skal innen september 2019 få et helt nytt it-system som skal ta hånd om all digital kommunikasjon med offentlige systemer, som e-resept, Helfo og helseforetakene. Systemet skal også sørge for rapportering tilbake til det offentlige, og skal gjøre det lettere for apotekene å overholde lover og regelverk. Systemet skal i tillegg bl.a. legge til rette for at apotekene kan gi enda bedre råd og pasientinformasjon.

Pasientjournal kommer først
– Et system for pasientjournal i apotek er det aller første som må på plass. Med nye helsetjenester i apotek, som Medisinstart, må apotekene kunne føre journal. Dette skal tas i bruk allerede neste vår. Det andre som haster, og som må leveres før hele bransjesystemet er ferdig utviklet, er systemer for implementering av EUs forfalskningsdirektiv, som skal sikre at ikke falske legemidler dukker opp i apotekene. Dette må være på plass innen februar 2019, forteller Wistner.

Capgemini kjøper Espire AS
Avtalen med Capgemini innebærer også at de, forutsatt godkjenning fra Konkurransetilsynet, kjøper IT-selskapet Espire fra DIFA as. Det er Espire som har utviklet dagens IT-løsning for apotek med FarmaPro og Norsk Apoteknett. Denne løsningen skal benyttes videre inntil det nye bransjesystemet og butikk- og logistikksystemene til apotekene er på plass.

Terje Wistner forteller at kompleksiteten i dagens system, og nye krav og forventninger fra både apotekene og myndighetene, har gjort det nødvendig å starte utviklingen av et helt nytt bransjesystem. Samtidig har det vært viktig å sikre at eksisterende kompetanse i Espire blir ivaretatt for videre forvaltning av dagens løsning og utvikling av ny bransjeløsning. Dette blir godt ivaretatt gjennom Capgemini’s kjøp av Espire.

En enklere apotekhverdag
– En av utfordringene til apotekbransjen er at myndighetenes it-strategier på helseområdet er fragmentert og ikke alltid konsistente. Da må vi som bransje selv ta ansvar, og skape sammenheng og logikk i våre egne systemer. Det er jeg sikker på at vi skal få til gjennom samarbeidet med Capgemini.

Viktige mål for det nye systemet er å gjøre arbeidsprosessene i apotek enklere, og å bidra til å øke pasientsikkerheten ytterligere.