Digitalisering og e-helse i apotek
I 2022 har Apotekforeningen jobbet aktivt med å fremme apotekenes interesser i e-helseløsninger. Det gjelder blant annet betaling for e-resept. Videre har foreningen jobbet med digital fullmaktsløsning og Pasientens legemiddelliste (PLL). Dette er langsiktige prosesser og noen krever både forskriftsendringer og utredninger.
Betaling for nasjonale e-helseløsninger
I oktober var det en ny høringsrunde om endring av forskrift for betaling for bruk av offentlige e-helseløsninger som e-resept. Der gjentok vi budskapet vårt: Det er urimelig at apotekene må betale for bruk av en offentlig e-reseptløsning de er pålagt. Den lovfestede betalingsplikten vil påføre apotekene ekstra utgifter. Det er kostnader apotekene ikke har mulighet til å dekke inn andre steder.
Apotekene har tidligere tatt ansvar for det praktiske og økonomiske knyttet til utvikling, innføring, forvaltning og drift av funksjonalitet for e-resept i apotekene. Staten har tatt ansvar for det praktiske og økonomiske knyttet til utvikling av legenes løsninger. Dette er ikke hensyntatt i dagens finansieringsmodell. Norsk Helsenett (NHN) jobber med å evaluere og vil sende et utkast i løpet av våren 2023.
Digital fullmaktsløsning
Apotekforeningen har over lang tid arbeidet for at digital fullmakt for at uthenting av varer på resept må bli en del av fullmaktstjenesten på helsenorge.no. Det vil bety mye både for pasienter, pårørende og apotekansatte. I 2022 hadde foreningen tett dialog med flere pasientorganisasjoner og myndighetene om dette.
Det er ønskelig å koble fullmaktsløsningen opp til fullmaktstjenesten på Helsenorge.no. Apotekforeningen mener det offentlige må betale for denne utviklingen. Apotekene kan deretter utvikle funksjonalitet for å koble seg til. Myndighetene har foreløpig ikke prioritert finansieringen til dette.
Pasientens legemiddelliste (PLL) i apotek
I 2022 ble det etablert et forprosjekt som skal utrede bruk av pasientens legemiddelliste (PLL) i apotek, ledet av Apotekforeningen. Alle de store medlemsgrupperingene deltar med representanter i arbeidet. Målet med prosjektet er å utrede faglige, praktiske, tekniske og økonomiske konsekvenser og muligheter, inkludert vurdering av tidsløp, for innføring og bruk av PLL i apotek.
Prosjektet skal bl.a. anbefale apotekenes tilkoblingsalternativer til PLL, hensyntatt at Norsk helsenett (NHN) stiller krav til bruk av HelseID for å hente PLL. Det er foreløpig ikke tilrettelagt for bruk av HelseID i Reseptformidleren eller Eik. Det nasjonale innføringsløpet for Pasientens legemiddelliste er forlenget med et år til ut 2029.