Vi skal være en konstruktiv og synlig aktør i arbeidet med å forbedre legemiddelhåndteringen, pasientsikkerheten og tilgjengeligheten til helsetjeneste. Videre skal Apotekforeningen ha god dialog med myndighetene, delta i relevante prosjekter og styringsgrupper og være en aktiv bidragsyter i høringer og innspillsrunder knyttet til offentlige e-helseløsninger.
Apotekforeningen deltar blant annet i Nasjonal styringsmodell for e-helse, i Teknisk beregningsutvalg (TBU*) og i programstyret for Pasientens legemiddelliste. Disse arenaene er svært viktige når e-helsepolitikk og nasjonale føringer legges. Det gir oss mulighetene til å ha en god dialog med myndighetene og fremme apotekenes interesser.
I 2021 har Apotekforeningen jobbet aktivt med å fremme apotekenes interesser innen e-helsesatsingene fremover, som blant annet Pasientens legemiddelliste (PLL), multidose i e-resept og videreutvikling av e-reseptløsningen. Dette er langsiktige prosesser og noen krever både forskriftsendringer og utredninger. Ofte er Apotekforeningens viktigste oppgave å sikre at apotekenes rolle som siste ledd i legemiddelkjeden blir omtalt og hensyntatt. Dette oppfatter vi å ha lykkes med i 2021.
Pasientens legemiddelliste (PLL) i apotek
Et av områdene det arbeides mye med nå er hvordan en elektronisk legemiddelliste skal innføres og brukes også i apotek. Apotekforeningen har utført en innledende kost-nytte-analyse for bruk av PLL i apotek. Den viste at apotekansatte vil ha stor nytte av PLL i sine arbeidsoppgaver og at tilgangen til informasjonen i PLL vil være ressursbesparende.
Apotekforeningens styre mener det er prinsipielt riktig at apotekene skal ta i bruk Pasientens legemiddelliste, og ga i november klarsignal om at bransjen ønsker å utrede faglige, praktiske, tekniske, og økonomiske muligheter og konsekvenser. Det er satt ned et forprosjekt som skal utrede ulike konsepter/alternativer for PLL i apotek, med tilhørende anbefaling. Målet med prosjektet er å avklare behov, anbefale konsept for PLL i apotek og utarbeide et beslutningsunderlag for utvikling og innføring av PLL i apotek. Arbeidet vil pågå i hele 2022.
Tilgang til kjernejournalen for farmasøyter
I desember sendte Apotekforeningen høringsuttalelse til forslag til endringer i kjernejournalforskriften. Bruk av kliniske farmasøyter i spesialisthelsetjenesten er utbredt, og apotekfarmasøyter i primærhelseteam gjennomfører legemiddel-gjennomganger for pasienter på sykehjem. Tilgang til Kjernejournal for farmasøyter vil bedre arbeidsflyten. Apotekforeningen støttet derfor departementets forslag.
E-helselovens konsekvenser for apotekene
Foreningen sendte inn en ny høringsuttalelse i august der vi gjentok budskapene fra tidligere. Apotekforeningen mente det var urimelig at apotekene må betale for å bruke en offentlig e-reseptløsning de er pålagt å bruke, og har vært tydelig i høringsuttalelser og gjennom møter. Den nye forskriften vil påføre apotekene mange millioner kroner i ekstra utgifter. Det er kostnader apotekene ikke har mulighet til å dekke inn andre steder.
Elektronisk fullmaktsløsning
I 2021 har Apotekforeningen hatt dialog med Norsk Helsenett (NHN) om muligheten for å etablere en elektronisk fullmaktsløsning, som også gjelder i apotek. Flere pasient- og brukerorganisasjoner har også gitt innspill til e-helsemyndighetene om behovet.
Lagerstatus i apotek
Apotekforeningen startet i 2021 et arbeid for å vurdere fordeler og ulemper med en felles løsning, som gir oversikt over lagerstatus for reseptlegemidler i apotek. Det skal også utredes hvordan en slik løsning eventuelt kan lages.
Forfalskningsdirektivet og avviksmeldinger
På kontaktmøte med Legemiddelverket orienterte Apotekforeningen om apotekenes erfaringer med FMD og avviksmeldinger. Foreningen fortalte at avviklingen av overgangsordningene så langt har gått bra. Apotekene er også i rute med å tilrettelegge for å avvikle den gjenværende overgangsordningen innen 15. januar 2022.
Apotekforeningen har registrert at det ikke er avdekket noen forfalskninger i noe apotek i Europa, men apotekene opplever det som utfordrende med utmelding av de uregistrerte legemidlene. Grunnen til dette er at det er mange faktorer som gjør det vanskelig for apotekkjedene å vurdere om legemidlene er omfattet av direktivet.
*TBU er et supplement til den Nasjonale styringsmodellen og skal vurdere kostnadsgrunnlaget knyttet til drift og forvaltning av nasjonale e-helseløsninger og Helsenettet, og skal foreslå fordeling av kostnadene mellom aktørene i sektoren. Utvalget består av virksomheter som var tenkt å finansiere drift- og forvaltning av nasjonale e-helseløsninger.