Gå til innhold
Apotekinteriør med kunde

Apotekloven

I henhold til apoteklovens formålsbestemmelse kan apotekenes hovedvirksomhet kategoriseres i to deler: 

  1. Å sikre forsvarlig utlevering av legemidler til sluttbruker.
  2. Å medvirke til riktig legemiddelbruk gjennom veiledning av brukere og pasienter.

Apotek og apotekansatte skal bidra til riktig legemiddelbruk gjennom sitt virke og yrkesutøvelse, og bidra til å redusere omfanget av feil legemiddelbruk. Dette gjøres blant annet gjennom sikker utlevering av legemidler, kontroll av rekvirert behandling, og gjennom legemiddelinformasjon til den enkelte. De møter brukerne ansikt til ansikt, på telefon, e-post eller på annen måte, og apotekenes legemiddelkompetanse er tilgjengelig i apotek over hele landet. Brukerne trenger ingen timeavtale for å få informasjon om legemidlene sine, stille spørsmål, få veiledning eller diskutere legemiddelrelaterte problemer. I tillegg gir ansatte i apotek råd og veiledning om regelverk, sykdommer, helse og livsstil.

Apotekenes lovpålagte oppgaver

Apotekene er gjennom lov og forskrift underlagt krav til virksomheten, og de har en rekke lovpålagte oppgaver. Noen oppgaver er knyttet til distribusjonen av legemidler, som for eksempel forhandlingsplikt, leveringsplikt og lagerplikt. Andre oppgaver skal bidra til riktig legemiddelbruk. Dette gjelder eksempelvis informasjons- og veiledningsplikten samt kravet om farmasøytkontroll av alle resepter og rekvisisjoner.

Apotek har plikt til å forhandle alle legemidler som er godkjent for salg i Norge. Forhandlingsplikten gjelder også vanlig medisinsk utstyr som benyttes av forbrukere, eller som er nødvendig for å oppnå riktig bruk av legemidler. Den gjelder dessuten næringsmidler og hudpleiemidler som kan være nødvendige i medisinsk behandling.

Reseptekspedisjon og farmasøytkontroll

Apotekene skal utlever legemidler nøyaktig etter resept og rekvisisjon. Det er bare farmasøyter som har rett til selvstendig å ekspedere legemidler etter resept og rekvisisjon.

Informasjons- og veiledningsplikt

Apotek skal sørge for at de som kjøper reseptpliktige legemidler, har tilstrekkelig informasjon til at legemidlene kan brukes riktig. Apotekpersonalet skal gi kunden alle nødvendige opplysninger for sikker bruk, svare på eventuelle spørsmål kunden har og om nødvendig vise hvordan et legemiddel brukes riktig.

Eksempler på veiledning som blir gitt i apotek:

  • Muntlig informasjon om riktig bruk av legemidlet.
  • Råd/veiledning om egenomsorg/tilleggsbehandling.
  • Informasjon om refusjon/resept/multidose eller andre formalia.
  • Utfyllende informasjon om medisinbytte.
  • Skriftlig informasjon i tillegg til etikett og pakningsvedlegg.
  • Teknisk veiledning/demonstrasjon av riktig bruk.
Apotekkunde holder pose med legemidler

Andre lovpålagte oppgaver og plikter

Apotek har en rekke andre plikter i tillegg til de som er nevnt over. Dette omfatter blant annet:

  • Utmelding fra legemiddelverifiseringssystemet
  • Nødekspedisjon
  • Meldeplikt om kvalitetssvikt
  • Offentlig informasjon om legemidler
  • Retur av legemidler til destruksjon
  • Narkotikaregnskap
  • Internkontroll