Mer opptatt av pasienten enn av å konkurrere
Apotek løser ofte mangelsituasjoner ved å henvise pasienter til naboapotek som har legemidlet. – Et resultat av godt samarbeid i apoteksektoren, sier fagdirektør i Apotekforeningen.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
I 86 prosent av tilfellene der apoteket kontaktet et annet apotek hadde det andre apoteket legemidlet på lager. (Shutterstock)
Apotekforeningen har gjennomført to undersøkelser om legemiddelmangel i primærhelsetjenesten, en i 2019 og en i 2022. Undersøkelsen fra 2022 viser at apotekene henviser dobbelt så ofte til naboapotek som i 2019.
– I perioden mellom de to undersøkelsene etablerte vi en bransjestandard for håndtering av legemiddelmangel som ser ut til å ha hatt en svært positiv effekt. I tillegg har apotek og grossister fått mye erfaring med håndtering av legemiddelmangel de siste årene, sier fagdirektør Hanne Andresen i Apotekforeningen.
Les også: Legemiddelmangel er fortsatt et problem for mange pasienter
Doblet antall henvisninger
Bransjestandarden «Håndtering av legemiddelmangel i apotek» ble utarbeidet av Apotekforeningen i samarbeid med apotekaktørene. Den ble tatt i bruk i apotek i februar 2020. Et av tiltakene apotekansatte skal gjøre, er å sjekke om nærliggende apotek har legemidlet, uavhengig av kjedetilknytning.
– Kartleggingen fra 2022 viser at når pasienten ikke fikk med et alternativt legemiddel hjem direkte, ble 34 prosent av mangelsituasjonene løst ved at apoteket henviste til apotek i nærheten som hadde legemidlet eller alternativt legemiddel på lager, sier Andresen.
I 2019-kartleggingen ble 18 prosent henvist til et annet apotek.
– Vi ser at apotekene følger bransjestandarden som apotekbransjen har blitt enige om, og at apotekene klarer å løse de fleste mangelsituasjonene. Selv om apotekene konkurrerer, viser dette at de også samarbeider godt til det beste for kundene og pasientsikkerheten, sier Andresen.
Apotekansatte finner og reserverer
I kartleggingen i 2022 ble de apotekansatte bedt om å registrere hvordan de fant ut at et annet apotek hadde legemidlet eller alternativt legemiddel på lager.
– Her har apotekene flere måter å gå frem på. De kan enten gå via et av grossistintranettene, via apotekets eller kjedens nettsider eller ringe naboapoteket direkte, sier Andresen.
I 86 prosent av tilfellene der apoteket kontaktet et annet apotek hadde det andre apoteket legemidlet på lager.
– Da kunne apoteket henvise kunden til naboapoteket, og reservere pakningen der dersom kunden ønsket det, sier hun.
Andre tiltak apotekansatte kan gjøre ved en mangelsituasjon, er å sjekke om det finnes et alternativt legemiddel tilgjengelig. Noen ganger kan pasienten også vente til legemiddelet er mulig å få tak i, fordi de fortsatt har mer igjen hjemme. Andre ganger igjen kontaktes lege for å høre om det finnes alternativ rekvirering.
Les mer: Håndtering av legemiddelmangel i apotek
Bransjestandard: «Håndtering av legemiddelmangel i apotek»
På grunn av økende legemiddelmangel, utarbeidet Helsedirektoratet en nasjonal legemiddelberedskapsrapport i juni 2019. Der var et av de anbefalte tiltakene å utarbeide en bransjestandard for apotekenes rolle i forbindelse med legemiddelberedskap. Apotekforeningen, i samarbeid med apotekaktørene, fulgte opp dette og bransjestandarden «Håndtering av legemiddelmangel i apotek» ble implementert i apotekene i februar 2020. I tillegg utviklet Apokus, apotekenes opplærings- og kompetansesenter, et e-læringskurs om bransjestandarden og håndtering av legemiddelmangel.