Medisinstart løser problemer med legemiddelbruken
Veiledningssamtaler i form av Medisinstart i apotek kan bidra til at pasienter får identifisert og håndtert legemiddelrelaterte problemer. Det viser en nylig publisert forskningsartikkel i tidsskriftet Research in Social and Administrative Pharmacy.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Forskning viser at Medisinstart kan bidra til at man får identifisert og håndtert legemiddelrelaterte problemene tidlig.
Mange pasienter opplever legemiddelrelaterte problemer de første ukene etter oppstart med ett nytt legemiddel. Legemiddelrelaterte problemer kan være bivirkninger, interaksjoner med andre legemidler, udekket informasjonsbehov, glemte doser mv. Apokus og Apotekforeningen har nylig fått publisert en studie som viser at tjenesten Medisinstart kan bidra til at man får identifisert og håndtert disse problemene tidlig.
Medisinstart består av to samtaler med en apotekfarmasøyt, som gjennomføres ca. 1–2 uker (samtale 1) og 3–5 uker (samtale 2) etter oppstart med nytt hjerte- og karlegemiddel. Målet med tjenesten er å bidra til riktig legemiddelbruk og bedre etterlevelse av behandlingen. Det er tidligere vist at Medisinstart bidrar til å øke etterlevelsen og redusere legemiddelrelatert bekymring i tiden etter oppstart med ett nytt legemiddel.
Halvparten opplever problemer før første samtale
Resultatene fra denne studien viser at omtrent halvparten av pasientene (52,4 %) opplevde legemiddelrelaterte problemer i samtale 1. Det vanligste problemet var bivirkninger (31,4 %) etterfulgt av et udekket informasjonsbehov (15,6 %). Ved samtale 2 var forekomsten av problemer signifikant redusert. Pasienter som opplevde bivirkninger og fikk råd for å håndtere disse i den første samtalen, rapporterte i større grad at problemet var løst i den andre samtalen enn pasienter med bivirkninger som ikke hadde fått spesifikke råd. I tillegg til at mange problemer ble løst, rapporterte 13,9 % av pasientene om nyoppståtte problemer i samtale 2. Dette understreker behovet for å kunne gjennomføre flere samtaler.
Studien viser videre at kvinner, pasienter med sterk bekymring før oppstart og pasienter som brukte flere legemidler, var mest utsatt for legemiddelrelaterte problemer. Pasientene er svært fornøyde med Medisinstart-tjenesten, og ønsket i stor grad å motta den igjen for et annet legemiddel.
Det er flere faktorer som påvirker hvor tilfreds pasienten er med tjenesten. Generelt sett er kvinner mer tilfreds enn menn, og eldre mer tilfreds enn yngre pasienter. De som fikk lengre samtaler og de som fikk løst problemer er mer tilfredse enn de som fikk kortere samtaler og de som i mindre grad fikk løst problemer. De som i størst grad mente legemiddelet var nødvendig før oppstart, var også mer tilfredse. Kunnskapen om faktorer som er assosiert med legemiddelrelaterte problemer og pasienttilfredshet, er viktig for å kunne videreutvikle og forbedre Medisinstart i fremtiden.