Utviklerne av Apokus' introduksjonskurs, fra venstre Caroline Nguyen, Heidi Mikalsen, Miriam Sørli Onarheim og Elin Rugnes Andersen.
– Det nye opplæringsprogrammet, «Introduksjon til norsk apotekpraksis», skal bidra til å skape forståelse for apotekenes rolle, forberede farmasøyten på basisoppgaver i apoteket og på kommunikasjon med kunder. Programmet er digitalt og opplæringen kan gjennomføres uavhengig av oppholdssted, sier daglig leder Elin Rugnes Andersen i Apotekenes kompetanse- og utviklingssenter (Apokus).
Hovedmålgruppen er farmasøyter med utdanning fra utlandet og som ikke har norsk som morsmål. Opplæringen passer både for de som skal starte ved et norsk apotek og som nylig har startet.
– Men deler av opplæringen kan også være aktuell for andre, som for eksempel praksisstudenter og farmasøyter som ikke har jobbet i apotek på lang tid, sier Andersen.
– Vi ønsker at de får en god start
Oppdraget om å lage det bransjefelles introduksjonsprogrammet kommer fra Apotekforeningen. Opplæringsprogrammet er utviklet av Apokus i samarbeid med representanter fra apotekkjedene og sykehusapotekene, med midler fra Stiftelsen til fremme av norsk apotekfarmasi.
Opplæringsprogrammet «Introduksjon til norsk apotekpraksis» ble lansert i februar 2023.
– Å utvikle introduksjonsprogrammet har vært en omfattende prosess fordi det er mange ønsker og behov som skal ivaretas. Vi er veldig fornøyde med at hele programmet med mange kurs og opplæringselementer nå er ferdig. Og så er det hyggelig at vi allerede har fått positive tilbakemeldinger fra brukere av opplæringen, sier Andersen.
Mange særnorske regler og tradisjoner
Utviklingsfarmasøyt Heidi Mikalsen i Apokus har jobbet tett med programmet. Hun forteller at de blant annet har spurt utenlandske farmasøyter om sine erfaringer med å begynne å jobbe i apotek i Norge.
– En av tilbakemeldingene var at det var utfordrende med særnorske behandlingstradisjoner, og lover og regler som man må sette seg inn i. Mange synes også det var vanskelig å kommunisere med kunder og pasienter på et forståelig norsk fagspråk i starten, sier Mikalsen.
Introduksjonsprogrammet er delt inn i fire områder, som skal dekke behovene en utenlandsk farmasøyt måtte ha i møte med et norsk helsevesen og apoteksystem.
– Introduksjonsprogrammet består av «Introduksjon til apotek i Norge», «I apoteket», «Farmasøytens basisoppgaver» og «Kommunikasjon i apotek». Hver del er en blanding av obligatorisk og anbefalt opplæring, og hver del har egne læringsmål og kunnskapstester, sier Mikalsen.
Opplæringen er på norsk og forutsetter at farmasøyten allerede har hatt norsk språkopplæring på B2-nivå.
Viktig med kommunikasjonstrening
Fase fire i opplæringsprogrammet handler om kommunikasjon. I tillegg til e-læringskurs om kommunikasjon, består denne delen av to digitale kommunikasjonstreninger på 90 minutter hver. I forkant av de digitale treningene har Apokus individuelle samtaler med deltakerne for å plassere dem i grupper.
– Den digitale kommunikasjonstreningen handler om å trene på fraser og vanlig kommunikasjon i apoteket. Meningen er at farmasøytene skal føle seg tryggere på å tilby hjelp, og på å innhente den informasjonen de trenger for å kunne tilby riktig og tilpasset veiledning. Den digitale treningen tilpasses nivået til de som deltar, og er en blanding av samtaler i små grupper og en-til-en-kommunikasjon. Noen spiller rollespill og trener på situasjoner de synes er vanskelige, mens andre trener på innledende fraser og samtaler som er vanlig i apotek, sier Mikalsen.
I tillegg til opplæringsprogrammet «Introduksjon til norsk apotekpraksis», har Apokus over 80 e-læringskurs innenfor farmasifaglige temaer som også er nyttige for utenlandske farmasøyter.
– Kursene tar for seg ulike sykdommer, behandlingsanbefalinger og veiledning av kunder. De som jobber i apotek får tilgang via apotekets e-læringsportal, men det er også mulig få tilgang via Apokus læringsportal ved å tegne privatabonnement, avslutter Elin Rugnes Andersen.