Gå til innhold

Apotek 1 Brønnøy har seks tjenestefarmasøyter. — Uansett hvilket legemiddel pasientene bruker, så trenger de oppfølging, sier apoteker Lene Hallaraune Jenssen.

Apotek.no har snakket med fire apotek som i 2020 har hatt mange kunder inne til Medisinstart. De erfarer alle hvor viktig og nyttig det er å snakke med pasientene om legemidlene de tar.

Gode rykter spres raskt
Boots apotek Fyllingsdalen er et av apotekene apotek.no har snakket med. Apoteket er et av Norges største apotek. I Bergen har ryktet gått om at de er gode på Medisinstart.

— Flere kunder har kommet fra andre hjørner av byen og spurt om Medisinstart, forteller apoteker Herem Mahmoud

Apoteket har fire tjenestefarmasøyter som inviterer til medisinstartsamtale til de som begynner på nye legemidler mot høyt blodtrykk, samt kolesterolsenkende og blodfortynnende medisiner. Apotekeren mener at Medisinstart også burde gjelde for andre typer legemidler enn bare hjerte- og karlegemidler.

— Jeg ser daglig behov for oppfølgingssamtaler for pasienter som bruker medisiner mot diabetes, og ikke minst legemidler mot psykiske problemer, sier han.

Sparte en sykehusinnleggelse
Lene Hallaraune Jenssen, apoteker ved Apotek1 Brønnøy, mener at alle pasienter kunne trengt ekstra veiledning når de skal starte med et nytt legemiddel. Apotek1 Brønnøy er et forsendelsesapotek og ligger i hovedgata i Brønnøysund.

— Uansett hvilket legemiddel pasientene bruker, så trenger de oppfølging. Det er ikke alltid de får oppfølgingssamtale hos legen, og de har mange spørsmål når de begynner på et nytt legemiddel. Med Medisinstart får vi anledning til å bry oss litt ekstra, sier hun.

Jenssen forteller at da hun skulle ha en Medisinstart-samtale med en pasient, så skjønte hun at pasienten hun skulle ha en samtale med var skikkelig dårlig.

— Pasient ønsket ikke å være til bry og ville ikke kontakte legen. Jeg fikk forklarte over telefonen at pasienten måtte komme seg til legevakta med en gang. Jeg ga tydelig beskjed om det, sier hun.

Pasienten kom seg på legevakten, og kom senere innom apoteket. Legene hadde seponert et legemiddel og rekvirert et nytt, og nå gikk det bra igjen.

— Det er i slike tilfeller man skjønner hvor viktig det er med Medisinstart. Jeg tror vi sparte en sykehusinnleggelse der, sier hun.

Det dukker opp spørsmål etter 14 dager
Maja Thommesen Nesjan, avdelingsleder Publikum ved Sykehusapoteket i Trondheim, tror også at andre pasientgrupper vil få samme effekt av Medisinstart som dagens hjerte- og karpasienter.

— Vi får tilbakemeldinger om at Medisinstart gir bedre forståelse for hvorfor de bruker legemidlet og de blir tryggere på bruken, sier hun.

Nesjan forteller de fleste av kundene de har kommer rett fra sykehuset. Selv med god informasjon skriftlig og muntlig derfra, erfarer de at det likevel dukker opp spørsmål om for eksempel oppbevaring, dosering og bivirkninger i løpet av de neste 14 dagene som de ønsker svar på.

— Noen er også skeptiske til å starte å bruke et nytt legemiddel, og i disse tilfellene tror jeg Medisinstart er spesielt viktig for å gi trygghet og etterlevelse gjennom behandlingstiden, sier hun.

Selv om det har vært færre kunder enn normalt for sykehusapoteket i Trondheim, forteller Nesjan at det har gått fint å gjennomføre Medisinstart under pandemien.

— Flere pasienter har ønsket oppfølging pr telefon, og vi har hatt beredskap på hjemmekontor som har gjort det mulig for farmasøytene å gjennomføre samtaler over telefon hjemmefra, sier hun.

Mange er skeptiske til å ta legemidler
Gjennom Medisinstart har Lene Hallaraune Jenssen og de andre fem tjenestefarmasøytene i Apotek 1 Brønnøy forstått at mange er spesielt skeptiske til å ta kolesterolmedisiner.

— For eksempel har pasienten snakket med en nabo, som har lavere kolesterol og som ikke bruker medisiner. Da forklarer vi at legen ser på totalpakken, og at dine kolesterolverdier bør være lavere. Mange får en aha-opplevelser fordi vi har en forklaring, sier hun.

Zahra Bizhannia er apoteker ved Vitusapotek Mysen. Apoteket er ikke et kjøpesenter apotek, men nabo med en matvarebutikk som har posten og en kafe i andre etasje. Bizhannia forteller at de nå under pandemien tar alle Medisinstart-samtalene på telefon.

— Pasientene setter enda mer pris på oppfølgning av oss under isolasjonen og de er glade for å bli fulgt opp av oss farmasøyter, sier Bizhannia.

Hun forteller at de også opplever at en del ikke tør å starte behandlingen fordi de er redd for bivirkninger.

— Ved å gi trygghet til pasienter har jeg erfart at de begynner å ta medisinene. Pasienter setter stor pris på at vi bryr oss, og gir nyttige råd og praktisk veiledning om medisiner gjennom Medisinstart, sier hun.

Hun ser behovet for å utvide andre pasientgrupper som for eksempel diabeteskunder.

— Mange diabeteskunder kunne for eksempel trengt praktisk informasjon for å hindre senkomplikasjoner.