Mange sjekker for sjelden om de har fått hodelus, sier Bjørn Arne Rukke ved FHI.
Nå kveler vi lusen
Siden hodelus i stor grad er resistente mot midler som forgifter lusen, er nå tre av fire produkter som selges i apotek silikonbaserte midler som kveler lusen. I år selges det omtrent 50 prosent mer lusemidler totalt sett, enn for åtte år siden, viser Apotekenes bransjestatistikk.
Tall fra Apotekenes bransjestatistikk viser at salget av lusemidler økte kraftig de første årene av 2010-tallet. De siste årene har salget gått noe ned, men det selges fortsatt nesten 200 000 pakninger med lusemidler i året. Hittil i år er salget noe lavere enn de siste årene, men det er tidlig å si hvordan 2018 blir som luseår. Det er særlig månedene august til desember som er de store lusemånedene.
3 av 4 bruker midler som kveler lusen
Tallene (se fig. 1) viser at det siden 2010 har vært en massiv overgang fra midler som forgifter lusen til midler som mekanisk «kveler» lusen.
– Vi ser positivt på at lusemidler med virkestoffet dimetikon (en silikonolje, red.anm.), som rent mekanisk kveler hodelus, erstatter de øvrige lusemidlene. Det finnes god dokumentasjon på at midler som inneholder dimetikon er effektive mot hodelus, mens virkningen av andre midler med for eksempel planteoljer er mindre dokumentert. Hodelus har i stor grad blitt motstandsdyktighet mot midler som inneholder permetrin, som påvirker nervesystemet til hodelus. Lusene har blitt resistente. En annen fordel med preparatene som inneholder dimetikon, er at de er enkle å bruke, sier seniorforsker Bjørn Arne Rukke ved Folkehelseinstituttet.
Rukke mener det er vanskelig å si om salget av lusemidler gjenspeiler den virkelige utviklingen av antall hodelustilfeller. Han forteller at Folkehelseinstituttet nå gjennomfører en undersøkelse av barneskolebarn fra 41 skoler i Oslo, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø for å se på hvor mange som har hodelus nå og har hatt det i tidligere år.
– Vi gjorde samme undersøkelse for 10 år siden og vil da kunne si noe om utviklingen i løpet av disse årene. I spørreskjemaet spør vi også om hvorfor familiene kjøper hodelusmidler, forteller luseforskeren.
Flere tenker på lusen når skolen begynner
Hva kan være grunnen til at august til januar er månedene det kjøpes mest lusemidler?
– En mulig årsak kan være at man har vært mer sammen med andre personer i ukene før. Hodelus smitter når hoder kommer i kontakt med hverandre, og kanskje er det mer av dette i ferier slik at forekomsten av lus øker. En annen mulig grunn er at det gjerne blir mer fokus på hodelus når barnehager og skoler starter opp etter ferier. Flere kan da bli undersøkt og oppdage lus selv om de kanskje allerede har gått med lus på hodet en stund, tror Bjørn Arne Rukke.
Folkehelseinstituttets luseråd: Det er viktig at man blir sjekket regelmessig med lusekam for at færrest mulig skal gå med hodelus uten å vite om det og dermed uforvarende kunne smitte andre. Folkehelseinstituttet anbefaler at man sjekker seg minst en gang i måneden. I vår hodelusundersøkelse fra 2008 fant vi ut at de fleste brukte lusekam når de sjekket for hodelus, alle behandlet seg når de ble angrepet og de fleste informerte andre om at de hadde hodelus slik at disse også kunne få seg undersøkt. Alt dette er viktig for å redusere hodelusforekomsten. Det som derimot var mangelfullt, var at få sjekket seg ofte nok. Kun 25 prosent fulgte vår anbefaling om å sjekke seg en gang i måneden eller hyppigere. For å behandle mot hodelus kan man bruke lusemidler, fortrinnsvis de med dimetikon som virkestoff. Det er viktig å følge anvisningene i pakningsvedlegget. Man kan også kjemme håret regelmessig med lusekam. Kjemmingen må utføres systematisk og grundig hver dag eller annenhver dag i 12-14 dager. Ved kjemming med lusekam skal håret være vått og gjerne tilsatt balsam for å lette greingen. Det siste behandlingsalternativet er å klippe håret kortere enn 0,5 cm. Du kan lese mer om behandling hos FHI. |
Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?
Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.
Datasikkerhet: Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen. Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement. For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten. Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.