I 86 prosent av tilfellene der apoteket kontaktet et annet apotek hadde det andre apoteket legemidlet på lager. (Shutterstock)
Mer opptatt av pasienten enn av å konkurrere
Apotek løser ofte mangelsituasjoner ved å henvise pasienter til naboapotek som har legemidlet. – Et resultat av godt samarbeid i apoteksektoren, sier fagdirektør i Apotekforeningen.
Apotekforeningen har gjennomført to undersøkelser om legemiddelmangel i primærhelsetjenesten, en i 2019 og en i 2022. Undersøkelsen fra 2022 viser at apotekene henviser dobbelt så ofte til naboapotek som i 2019.
– I perioden mellom de to undersøkelsene etablerte vi en bransjestandard for håndtering av legemiddelmangel som ser ut til å ha hatt en svært positiv effekt. I tillegg har apotek og grossister fått mye erfaring med håndtering av legemiddelmangel de siste årene, sier fagdirektør Hanne Andresen i Apotekforeningen.
Les også: Legemiddelmangel er fortsatt et problem for mange pasienter
Doblet antall henvisninger
Bransjestandarden «Håndtering av legemiddelmangel i apotek» ble utarbeidet av Apotekforeningen i samarbeid med apotekaktørene. Den ble tatt i bruk i apotek i februar 2020. Et av tiltakene apotekansatte skal gjøre, er å sjekke om nærliggende apotek har legemidlet, uavhengig av kjedetilknytning.
– Kartleggingen fra 2022 viser at når pasienten ikke fikk med et alternativt legemiddel hjem direkte, ble 34 prosent av mangelsituasjonene løst ved at apoteket henviste til apotek i nærheten som hadde legemidlet eller alternativt legemiddel på lager, sier Andresen.
I 2019-kartleggingen ble 18 prosent henvist til et annet apotek.
– Vi ser at apotekene følger bransjestandarden som apotekbransjen har blitt enige om, og at apotekene klarer å løse de fleste mangelsituasjonene. Selv om apotekene konkurrerer, viser dette at de også samarbeider godt til det beste for kundene og pasientsikkerheten, sier Andresen.
Apotekansatte finner og reserverer
I kartleggingen i 2022 ble de apotekansatte bedt om å registrere hvordan de fant ut at et annet apotek hadde legemidlet eller alternativt legemiddel på lager.
– Her har apotekene flere måter å gå frem på. De kan enten gå via et av grossistintranettene, via apotekets eller kjedens nettsider eller ringe naboapoteket direkte, sier Andresen.
I 86 prosent av tilfellene der apoteket kontaktet et annet apotek hadde det andre apoteket legemidlet på lager.
– Da kunne apoteket henvise kunden til naboapoteket, og reservere pakningen der dersom kunden ønsket det, sier hun.
Andre tiltak apotekansatte kan gjøre ved en mangelsituasjon, er å sjekke om det finnes et alternativt legemiddel tilgjengelig. Noen ganger kan pasienten også vente til legemiddelet er mulig å få tak i, fordi de fortsatt har mer igjen hjemme. Andre ganger igjen kontaktes lege for å høre om det finnes alternativ rekvirering.
Les mer: Håndtering av legemiddelmangel i apotek
Bransjestandard: «Håndtering av legemiddelmangel i apotek»
På grunn av økende legemiddelmangel, utarbeidet Helsedirektoratet en nasjonal legemiddelberedskapsrapport i juni 2019. Der var et av de anbefalte tiltakene å utarbeide en bransjestandard for apotekenes rolle i forbindelse med legemiddelberedskap. Apotekforeningen, i samarbeid med apotekaktørene, fulgte opp dette og bransjestandarden «Håndtering av legemiddelmangel i apotek» ble implementert i apotekene i februar 2020. I tillegg utviklet Apokus, apotekenes opplærings- og kompetansesenter, et e-læringskurs om bransjestandarden og håndtering av legemiddelmangel.
– I perioden mellom de to undersøkelsene etablerte vi en bransjestandard for håndtering av legemiddelmangel som ser ut til å ha hatt en svært positiv effekt, sier Hanne Andresen.
Kubrix
Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?
Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.
Datasikkerhet: Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen. Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement. For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten. Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.