Gå til innholdet

Apotekforeningen

Portrett

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Hjertepasient: – Vi trenger Medisinstart!

– Det er bra at apotek gir denne ekstra servicen til hjerte- og karpasienter. Medisinstart er noe vi trenger, sier hjertepasient Øystein Johansen.


Vendil Åse
21. juni 2018

– Det er viktig at dere tar hensyn til hvilken tilstand vi er i når vi kommer til dere. Vi har nettopp fått vite at vi er dødssyke. Ta dere tid til oss, se oss som menneske, og ikke som en sykdom, sier hjertepasient Øystein Johansen.

– Det er viktig at dere tar hensyn til hvilken tilstand vi er i når vi kommer til dere. Vi har nettopp fått vite at vi er dødssyke. Ta dere tid til oss, se oss som menneske, og ikke som en sykdom, sier hjertepasient Øystein Johansen. (foto Privat)

Vis Skjul bildetekst

Johansen forteller at mange går rundt med mange spørsmål etter å ha startet på ny medisin. De har fått mye informasjon som de ikke skjønner. Derfor mener han det er viktig å få informasjon repetert tidlig.

– Hvorfor har jeg ikke fått vite dette før? er det mange som spør seg etter å ha vært hjertesyke en stund, sier Johansen, som er leder for LHLs lokallag i Skien og Siljan og studieleder for LHL i Telemark.

Går og kjenner etter bivirkninger
Han opplever at mange går rundt og er redde spesielt for bivirkninger når de starter med nye legemidler.

– De går og kjenner etter. Er det en bivirkning jeg kjenner nå? Og da er det lett å lage nye uroligheter og bekymringer. Og så begynner man å google, og så blir man livredd for å ta de tablettene, sier Johansen.

Med to samtaler etter henholdsvis 1-2 uker og 3-5 uker etter oppstart med ny medisin skal tjenesten Medisinstart i apotek blant annet fange opp slike bekymringer. Forskning viser at mellom en tredjedel og halvparten av pasientene bruker medisinene sine feil. Andre velger å avslutte behandlingen på egen hånd. I Norge dør mellom 1000 og 2000 personer årlig av feil medisinbruk. 

Johansen ble hjertesyk for 6 år siden. Da fikk han et hjerteinfarkt.

– Jeg skjønte jo at jeg måtte begynne å spise piller på grunn av hjerteinfarktet. Jeg samlet inn så mye informasjon som jeg bare klarte. Jeg er heldig, for kona mi er sykepleier. Og jeg var veldig motivert til å følge behandlingen. Men likevel hadde jeg hatt nytte av en tjeneste som Medisinstart da, sier han.

Medisinstart kan hjelpe pasientene med gode medisinvaner og gi kunnskap om og forståelse for behandlingen. Det er en arena der pasient og tjenestefarmasøyt i fred og ro sammen kan diskutere praktiske problemer og vanskelige situasjoner.

Dere må skape tillit
Hvilke råd har du til tjenestefarmasøyter som nå skal i gang med Medisinstartsamtaler?
– Det er viktig at dere tar hensyn til hvilken tilstand vi er i når vi kommer til dere. Vi har nettopp fått vite at vi er dødssyke. Ta dere tid til oss, se oss som menneske, og ikke som en sykdom, sier Johansen.

Han mener tjenestefarmasøytene må bygge tillit og stille åpne spørsmål.

– Det er viktig å gi oss informasjonen. Men dere må ikke pøse på. Dere må engasjere pasienten det gjelder. Jeg tror at hvis du føler du har fått svar på noe du lurer på, husker du bedre etterpå. Og lurer ikke pasienten på noe, må dere minne dem på spørsmål. Hvordan er det med det og det? Er det noe du føler som du lurer på om kan være bivirkninger?

Nesten alle er redde for bivirkninger av medisiner, erfarer Johansen. Han mener at samtalene må handle mye om det.

– Forklar hva som er bivirkninger og konsekvensen av ikke å ta medisin. Hvorfor skal jeg bruke blodfortynnende? Og hjelp oss med å takle de bivirkningene som kommer. Er det noen tidspunkter det lønner seg å ta medisinen slik at jeg blir mindre stiv? Det finnes mange gode råd.

Han anbefaler at tjenestefarmasøytene alltid gir pasientene råd om å begynne med dosett.

– Vis oss hvordan de er og hvordan de skal brukes, sier han, og legger til:

– Da jeg ble syk, fikk jeg fort dosett. Jeg spurte kona mi om hun kunne ordne opp i den for meg, hun som var sykepleier. Det ville hun ikke. Medisinene mine var det viktig at jeg administrerte selv, mente hun. Det tror jeg er et godt råd.

Vær ærlig på at du er syk
Hvilke råd har du til pasienter som akkurat har fått vite at de er kronisk syke?
– Innse at du er syk. Man kan dø hvis man ikke behandler sykdommen ordentlig. Og så er det opp til oss selv hvor fort det skal skje. Jeg ønsker å dø med sykdommen min, ikke av den, sier Johansen.

– Livet er her og nå. Det var ikke i går og det er ikke i morgen. Det er i dag du lever. Det er viktige tanker å ha i huet.

Han engasjerte seg tidlig i foreningsarbeid gjennom LHL.

– Da jeg ble syk, savnet jeg noen å prate med. Jeg ønsket å få informasjon og jeg ønsket å møte mennesker som har vært i samme situasjon selv og som hadde tid til å høre på meg, sier Johansen, og legger til:

– Og så er det mye god helse i å være organisert i en pasientforening.

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.

I want to sign up:

Les mer om datasikkerhet

Datasikkerhet:  Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen.  Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement.  For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten.  Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.


TILBAKE

Relaterte artikler



Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring