Vil ha mer igjen for faglig arbeid
Maya Henrika Eversley liker ikke å sende ansatte på kurs i make up i stedet for å styrke kompetansen deres på legemidler. Hun er redd dagens avansesystem vil gjøre det mindre attraktivt å være farmasøyt i fremtiden.
– Det er bekymringsfullt dersom jobben til farmasøytene blir å selge make up, da kan det bli vanskelig å beholde dyktige farmasøyter i apotekene. De trenger faglig stimuli, og det er jeg redd vi ikke klarer å tilby med den utviklingen vi nå ser. Avansen styrer inntjeningen vår og hva vi skal satse på, sier Eversley.
Hun er opprinnelig fra Finland, men har bodd i Norge siden 2002. Etter flere år på ulike apotek i Bergensområdet startet hun i 2011 sitt eget apotek, Ditt apotek Olsvik i Bergen. Her jobber hun sammen med en farmasøyt og to apotekteknikere. Som apoteker i et frittstående apotek merker hun godt utfordringene knyttet til dagens avansesystem.
Får mindre enn i 2001
I dag får apotekene svært dårlig betalt for det som skal være deres kjernevirksomhet: ekspedisjon av reseptlegemidler og rådgivning til kundene. Faktisk er det slik at apotekenes avanse i kroner per legemiddelpakning har vært uendret de siste ti årene. Til sammenligning har lønnsnivået i Norge steget med mer enn 60 prosent i samme periode. Med begrensede ressurser bruker apotekene nå mer og mer tid på lovpålagte dokumentasjonsoppgaver og har dermed vanskeligere for å sette av tid til faglig oppfølging av kundene. Det bekymrer Eversley.
– For oss som driver frittstående apotek så er det klart at avansen gjør det vanskelig. Mange apotekere i Ditt Apotek har det så stramt økonomisk at de velger å jobbe som eneste farmasøyt på apoteket. I det lange løp går det utover kvaliteten. Jeg håper ikke det er en slik utvikling politikerne ønsker å se, sier Eversley.
Vil innføre ekspedisjonsgebyr
Hos naboene våre i Sverige er apotekavansen betydelig høyere enn i Norge. I følge Helse- og omsorgsdepartementet ville norske apotekavanser vært 400 millioner kroner høyere dersom de hadde ligget på samme nivå som de svenske apotekavansene.
Eversley mener at dagens avansesystem er uholdbart, ettersom apotekenes inntjening er helt avhenging av legemiddelprisene til enhver tid. Hun etterlyser et system der apotekene mer spesifikt får betaling for alle oppgavene de blir pålagt – og det som faktisk har et faglig innhold. Hun skulle gjerne sett at man innførte ekspedisjonsgebyr som i Finland.
– Jeg mener vi kunne lært av Finland på dette området. I Norge får vi stadig flere lovpålagte oppgaver, uten at vi får noe igjen for det. I Finland har de definert et klart og tydelig skille mellom rådgivning og salg av reseptbelagte varer. Her får apoteket to euro for hver reseptekspedisjon som gjennomføres, sier Eversley.
Hun tror et slikt system vil gjøre det lettere å beholde kvalifisert personell, og ikke minst rekruttere nye farmasøyter.
– Hvis vi stadig beveger oss mer i retning av salg av handelsvarer, er faren for at vi blir sett på som vanlige butikkansatte og ikke legemiddeleksperter stor. Det vil på sikt gå ut over kvaliteten på det vi leverer, sier Eversley.
Kombinasjonen av mer salg av handelsvarer og stadig billigere legemidler kan være uheldig for bransjens renommé, mener Eversley. I verste fall mister apotekene den statusen de har i dag. Hun er redd enkelte legemidler er så billige at de mister litt av verdien sin.
– I dag får du kolesterolmedisin (Simvastatin 20 mg) for tre måneder for 28 kroner egenbetaling på blå resept! Altså mindre enn 10 kroner måneden. Hva annet får du i dag for 10 kroner måneden? Ikke en gang en flaske brus, sier Eversley.
Mer fokus på riktig legemiddelbruk
Både Helse- og omsorgsdepartementet og Stortingets helse- og omsorgskomité har flere ganger de siste årene fastslått at feil bruk av legemidler er en av
de viktigste utfordringene for pasient-sikkerheten i Norge.
1. februar 2013 lanserte Apotekfor-en-ingen informasjonskampanjen NB 2013, en kampanje som skulle sikre trygg bruk og riktig overgang til de nye blod-fortynnende legemidlene Pradaxa, Xarelto og Eliquis. Maya Eversley synes kampanjen var bra og håper den kan få myndighetene til å se hvor viktig det er å legge til rette for at apotekene kan fokusere på riktig legemiddelbruk. Hun mener myndighetene tenker for kortsiktig når de snakker om avansen.
– Dersom vi hadde fått mer tid til kundene og rådgivning ville vi avdekket enda flere feil og gitt enda bedre råd om riktig bruk av legemidler. Dette ville resultert i bedre effekt av medisinene for brukeren, færre sykehusinnleggelser, bedre livskvalitet hos eldre m.m. som igjen ville spart samfunnet for mye penger, sier Eversley.
Får ikke med seg hva legen sier
Mange av kundene til Maya Eversley kommer direkte fra legekontoret til apoteket. Likevel opplever hun ofte at kundene ikke har noen formening om hvordan legemidlene skal brukes. Dette skyldes enten at legen ikke har informert godt nok eller at kundene rett og slett ikke følger med når legen snakker med dem.
– Jeg skulle gjerne hatt enda mer tid til kundene mine. Enkelte kunder bruker over 10 ulike legemidler, og da er det viktig at vi har god tid til å prate med dem. Konsekvensene av feil medisinbruk kan jo i verste fall være enorme, sier Eversley.
Hun har sluttet å overraske seg over hvor lite enkelte kunder kan om bruken av medisinene de går på.
– Når enkelte pasienter kan finne på å bruke inhalatoren som om det var en parfyme, skjønner man at det er et behov for informasjon, sier hun.
– Vi er for snille
I den reviderte Fastlegeforskriften som trådte i kraft 1.januar 2013, går det fram at fastlegen skal gjennomføre en legemiddelgjennomgang for listepasienter som bruker mer enn fire legemidler når dette anses som nødvendig.
Fra 1. mai 2013 ble det vedtatt at fastleger får egen takst for dette. Taksten kan benyttes både i forbindelse med konsultasjon og uten at pasienten er tilstede, men kan kun kreves for egne listepasienter, og inntil en gang per kalenderår pr pasient.
Maya Eversley reagerer på at apotekene stadig vekk blir pålagt nye oppgaver uten å få betalt for det, mens legene får betalt hver gang de blir pålagt nye oppgaver. Hun mener bransjen bare har seg selv å takke, da man har vært for snille over tid. Nå er det på tide å bli tøffere i forhandlingene, mener hun.
– Vi er for snille. Som bransje må vi være tøffere i dialog med myndighetene. Her er legene i en egen klasse sammenlignet med oss, sier Eversley. Her har Apotekforeningen en viktig jobb å gjøre!
Hun opplever likevel at det er i ferd med å skje endringer. Tidligere har farmasøyter vært preget av redselen for å si noe feil, noe hun tror har påvirket synligheten i media, men nå opplever hun at man stadig mer ser flinke og selvsikre farmasøyter uttale seg også i media. Det vil gjøre det lettere å nå ut til politikere og media i fremtiden, skal vi tro Eversley.
– Bransjen må bli flinkere til å vise frem hva vi faktisk gjør. Bare på den måten kan vi få bedre vilkår. Det vi gjør er i mange tilfeller livsviktig, det tror jeg ikke mange politikere er klar over.
Intervensjoner
I uke tre ekspederte Ditt apotek Olsvik 612 resepter.
Apoteker Maya Eversley har plukket ut to eksempler på intervensjoner som ble foretatt i uke tre som hun mener er gode eksempler på problemstillinger farmasøyter møter på i hverdagen.
1. Jente, født 2007, resept på Abboticin mikstur 100mg/ ml (erythromycin).
Dosering 2 ml fire ganger daglig.
Farmasøyten reagerer på at doseringen er lav, da jenta veier 30 kilo. I følge felleskatalogen er dosen på 3 ml fire ganger daglig. Farmasøyt ringer legen, som endrer dosering til 3 ml fire ganger daglig.
2. Mann, født 1943, resept på både Marevan og Pradaxa.
Han har tidligere brukt Marevan. Pradaxa er ny. Han sier selv at han ikke har fått beskjed om å slutte på Marevan. Farmasøyten ringer lege, som forteller at han har gitt pasienten klar beskjed om hvordan han slutter på Marevan, fordi han går over på Pradaxa. Det har ikke pasienten skjønt. Legen har glemt å fjerne Marevan-resepten fra reseptformidleren, men gjør det nå. Pasienten blir informert av farmasøyt om hvordan han skal bytte til Pradaxa.
Ditt apotek Olsvik er et lite apotek med kun fire ansatte. Her er apoteker Maya Eversley sammen med sine ansatte. Fra venstre: Wenche Søvdsnes, Kristina Mitrikeviciute og Linda Solvik. Maya Henriksen Eversley skulle gjerne sett at man innførte ekspedisjonsgebyr som i Finland. (Begge foto Martin Grevstad) |
Ditt apotek Olsvik
Antall ansatte: 4 personer, 2 provisorfarmasøyter og 2 apotekteknikere
Kundegrunnlag: Loddefjord har ca 25 000 innbyggere og fire apotek (inkludert Ditt apotek Olsvik). Loddefjord, også kalt Bergen-Vest, er den vestlige delen av Laksevåg. I Olsvik bor det ca 6000 innbyggere.
Kort beskrivelse apoteket: Apoteket ligger i Laksevåg bydel i Bergen, ca 15 minutter fra Bergen sentrum. Olsvik er et tettbebygget boligområde. Apoteket ligger ved siden av Olsvik helsehus med flere fastleger, tannlege, fysioterapeut og helsestasjon. Apoteket fungerer som nærapotek for innbyggerne i Olsvik og største delen av omsetningen kommer fra reseptbelagte legemiddel.
Av Martin Grevstad, Apotekforeningen