Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Utvikler en digital hverdag

Apotekbransjen må være med å utforme nasjonale løsninger for e-helse. Slik kan apotekene fortsette å sikre riktig legemiddelbruk.


18.03.2013

Utvikler en digital hverdag

Terje Wistner, direktør for teknologi og e-helse. (Foto: Kjetil Hegge)

Stortingsmeldingen om digitale tjenester i helse- og omsorgssektoren tegner et spennende fremtidsbilde for helsesektoren. Meldingens fokus på enkel og sikker tilgang på informasjon i et helhetlig behandlingsforløp er en viktig forutsetning for elektronisk samhandling mellom helsepersonell. De digitale løsningene vil sikre at all relevant pasientinformasjon er tilgjengelig i hele behandlingskjeden. Dette vil bidra til å øke kvaliteten og pasientsikkerheten på sikt.

Bransjen må med
Apotekene har en viktig rolle innen e-resept og elektronisk multidose i dag, både faglig og teknologisk. Det er viktig at bransjen får anledning til å påvirke utforming av de nasjonale løsningene. For å oppnå meldingens målsetninger, mener Apotekforeningen det er helt avgjørende at det legges til rette for følgende:

- Aktiv involvering av fagmiljøene, offentlige og private, innenfor hele helsetjenesten i alle faser av prosjektene og ved forvaltning av løsningene.

- Fokus på å utvikle og forvalte prosesser på tvers av behandlingsnivå og institusjoner, med tydelig definering av rollene til de aktuelle fagmiljøene og aktørene.

- Incentiver som legger til rette for bred deltakelse og samtidig stimulerer til innovasjon og konkurranse innen sektoren.

Avklare roller
Legemiddelmeldingen fra 2005 viste til at feilmedisinering oppstår i om lag 20 prosent av alle behandlingsforløp hvor legemidler benyttes. Videre viste meldingen til at «studier av hendelsesforløpet forut for legemiddelskader i helsetjenesten viser at de ofte kan forklares med systemproblemer som ufullstendig opplæring, manglende rutiner og uklar ansvarsdeling eller informasjonsoverføring.»

I oppfølgingen av stortingsmeldingen «en pasient – en journal» må man sørge for en avklaring av rollene til alle aktører i behandlingsforløpet og den informasjonen de skal ha tilgang til, slik at det fører til en faktisk reduksjon i legemiddelfeil. Dette vil kreve at man utfordrer de tradisjonelle rollemønstrene i helsesektoren. Det må åpnes for at helseaktørene, inklusive apotek, kan benytte den komplette og korrekte informasjon i journalen som grunnlag for å videreføre og forbedre tjenester til fordel for pasienten. Apotekene vil ikke kunne tilby legemiddelsamtaler og legemiddelgjennomganger uten tilgang på komplett pasientinformasjon.

Innsyn og finansiering
I diskusjoner om behov for innsyn i pasientinformasjon, møter man noen ganger på argumenter om at apotekenes kontroller bør være unødvendige når rekvirenten har tilgang til den samme digitale informasjonen. Vår erfaring er at apotekfarmasøytens rolle fortsatt vil kreve manuelle kontroller innen all legemiddelhåndtering, da systemer og interne prosesser ofte ikke er tilstrekkelig til å fange opp avvik.

En fremtidig digital hverdag vil derfor dele pasientinformasjon på tvers av fagmiljøene, til beste for pasienten og som grunnlag for en kontinuerlig utvikling av helsetjenester. De digitalte løsningene må også kombineres med manuelle rutiner og kontroller for å redusere legemiddelfeil.
Apotekforeningen ser positivt på utviklingen av nye digitale tjenester for pasienter og brukere. Men det har en betydelig økonomisk kostnad for alle helseaktører, både offentlige og private. Gitt mengden av elektroniske løsninger som skal innføres i de kommende årene, må det gjøres en nøye vurdering av offentlig og private finansieringsmodeller slik at ikke alle kostnader føres direkte på pasienten.

Nye, digitale løsninger
Det er viktig å sikre at offentlige løsninger kan dra nytte av innovative løsninger fra privat sektor for å øke verdien for innbyggerne. Offentlige løsninger bør derfor legge til rette for at eksterne aktører kan knytte seg til tjenestene. Derved vil det åpnes for utvikling av nye helsetjenester som blant annet legemiddelsamtaler og legemiddelgjennomganger. Det kan for eksempel være tilleggstjenester til helseportalen, som mobile applikasjoner med påminnelser om medisinering og e-handelsløsninger. Disse tjenestene vil medvirke til tilgjengelighet til legemidler. Dette vil i sin tur fører til bedret funksjonsevne og at pasienten blir boende hjemme lenger.

Den digitale hverdagen er i anmarsj og resultatene kan gi store fordeler for innbyggeren og helseaktørene. Ved overgangen til en digital hverdag er det viktig å holde fast ved utvikling av selve helsetjenestene med tilhørende rammebetingelsene, med involvering av alle aktørene i helsektoren. Teknologien må komme i andre rekke og må være robust nok til å tåle endringer. På denne måten vil man bidra til å utvikle løsninger som øker livskvaliteten for den enkelte innbygger og reduserte utgiftene for det offentlige helsevesen. 

Av Terje Wistner, Apotekforeningen

TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring