OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Tidsbruk i resepturen
På Boots apotek Grünerløkka jobbes det systematisk med interaksjoner og andre legemiddelrelaterte problemer i apoteket. Men hvor mye av arbeidsdagen går med til det? Og hvordan tar de seg tid?
17.09.2012
Apoteker Vegard André Nordeng har skrevet for Tidsskriftet, om hvordan Boots apotek Grünerløkka jobber med interaksjoner og andre legemiddelrelaterte problemer i apoteket. Hvor lang tid har de brukt av arbeidsdagen til det? Og hvordan tar de seg tid?
– Vi har ikke loggført tidsbruken i alle tilfellene av legekontakt, men avhengig av problemets art og hvorvidt forskriver er tilgjengelig eller ikke, tar det stort sett fra fem minutter til en time å lukke en sak. Dette innebærer som regel å avdekke problemet gjennom dialog med kunde, vurdere om legekontakt er nødvendig, om vi har tilgang på legens direktenummer eller om vi må gjennom et sentralbord. Lunsjavvikling, ferier, permisjoner og jobbskifte på de ulike legekontorene fore-kommer hyppig og medfører en kraftig økning i tidsbruken, sier Vegar Andre Nordeng.
Apotekeren er opptatt av at farmasøytene i resepturen tar stilling til alle tilfeller med utslag i FarmaPro.
– Jeg som leder signaliserer at dette er viktig.
Men han synes at tidsbruken ikke dekkes opp av avansen man får for å selge reseptpliktige legemidler.
– Vi trenger en bestemt takst for denne type arbeid og det er et bransjeansvar. Men vi som jobber i apoteket kan bidra med å dokumentere den jobben vi faktisk gjør, sier Nordeng, og legger til at prioriteringene ofte er tøffe.
– Som apoteker må man alltid analysere kundetrafikk og prioritere ut fra den. Det sier seg selv at farmasøyter ikke kan sitte i telefonen og diskutere interaksjoner midt i kundetopper.
Kunder og leger
Hvordan reagerer legene på at dere tar kontakt angående reseptene?
– De fleste blir svært glade for våre innspill. Dette er viktig å ha i minnet når vi en sjelden gang møter en lege som ikke setter pris på denne type arbeid. Vi ser tydelig at farmakokinetiske interaksjoner er noe leger tenker lite på. At to legemidler som hver for seg senker hjertets kontraksjonskraft i kombinasjon gir ytterligere senkning er lett å forstå, men at legemiddel 1 femdobler effekten av legemiddel 2, "er bare sånn det er".
Og hvordan forklarer dere reseptinngripen til kunden?
– Her må flere forhold veies opp mot hverandre. Leger foretrekker ofte at apoteket ikke går i dialog med pasienten om interaksjoner med den begrunnelse at det kan skade pasientens tillit til legen. Dersom apoteket forklarer det teoretiske grunnlaget for interaksjonen, kontakter legen, hvorpå denne velger å opprettholde forskrivningen, kan dette potensielt bidra til engstelse og svekket tillitt til legen. At farmasøyten har gode evner til kommunikasjon er kritisk i slike tilfeller, samt en vurdering av hvorvidt pasienten er mottagelig for denne type informasjon. (Psykiatriske lidelser og mangelfull språkforståelse kan være grunner til ikke å informere.)
– Personlig foretrekker jeg å ordne opp uten legemiddelbrukers viten av hensyn til forholdet mellom lege og pasient.
Hva er det som driver deg i ditt arbeid som apoteker?
– Apoteket representerer landets fremste helse- og legemiddelfaglige kompetanse på lavterskelnivå. Hvilke andre steder kan man gå inn fra gaten og komme i dialog med helsepersonell med mastergradsutdannelse uten timeavtale? Apoteket er siste kvalitetssjekk før legemiddel når sluttbruker. Apotekets kombinasjon av kompetanse, tekniske løsninger og vilje til å bidra til helse og livskvalitet er unikt i helse-Norge, sier Nordeng, og avslutter:
– Jeg lærte i løpet av utdannelsen at jeg skal bidra til å fremme helse og livskvalitet, så da gjør jeg det, sier Nordeng.
Anne Marit Morvik, 4. årsstudent ved UiO, og apoteker Vegar Andre Nordeng ved Boots apotek Grünerløkka har en mappe full av legemiddelrelaterte problemer. (Foto: Vendil Åse)