Støtte for engelsk apotektjeneste
Apotektjenesten New Medicine Sevice (NMS) i England fører til at langt flere pasienter etterlever legemiddelbehandlingen sin.
Undersøkelsen viser også at tjenesten kan gi pasientene lengre liv og bedre livskvalitet, og at den gir en samfunnsøkonomisk gevinst. Det er forskere ved University of Nottingham som har evaluert både pasient- og samfunnsnytte av tjenesten.
Engelske pasienter har i flere år fått dekket utgiftene til tjenesten NMS i apotek av engelske helsemyndigheter, og 90 prosent av apotekene tilbyr tjenesten.
I korthet går NMS ut på at pasienten får ekstra oppfølging, i form av to samtaler med apotekfarmasøyten, i løpet av de første ukene etter at han starter med en ny legemiddelbehandling.
Forskningsstudien viser at NMS bidrar til at mer enn 15 prosent flere pasienter gjennomfører legemiddelbehandlingen sin slik legen har forskrevet. Undersøkelsen har sett på etterlevelsen 10 uker etter at pasienten har fått resepten ekspedert i apoteket.
7 av 10 tok legemidlene sine
– Forskningen viser at pasienter oppnår bedre behandling med NMS, og at de vil koste det offentlige mindre på lengre sikt enn de som ikke mottar tjenesten, sier forskningsleder Rachel Elliott ved The University of Nottingham’s School of Pharmacy.
7 av 10 pasienter som mottok NMS fra apotekfarmasøyten tok legemidlene sine eller hadde søkt hjelp hos legen, sammenlignet med 6 av 10 i kontrollgruppen, heter det i pressemeldingen fra universitet.
Legene i Storbritannia opplever at pasientene har mye å hente på New Medicine Service.
–Studien viser også hvor viktig det er at fastleger og farmasøyter jobber tett sammen til pasientens beste, og for å holde samfunnets kostnader nede, sier styreformannen i Royal College of General Practitioners, Maureen Baker.
Norsk studie starter i høst
Etter modell av NMS har norske apotek utviklet en ny tjeneste, kalt Medisinstart. I høst starter en studie i 70 norske apotek for å undersøke nytten av tjenesten under norske forhold.
– Det er svært positive resultater i den engelske studien.
Oversatt til norske forhold betyr dette at titusener av pasienter kan få en mye bedre legemiddelbehandling. Vi har stort tro på at en lignende tjeneste vil være nyttig for legemiddelbrukere her i landet. Alt for mange bruker legemidlene sine feil eller lar vær å ta dem. Dette vil vi vise at vi kan gjøre noe med, sier fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen.
Studien kort oppsummert
Evalueringen av «New Medicine Service» består av en randomisert kontrollert studie (RCT), gjennomført i 46 apotek i England. 250 pasienter mottok tjenesten «New Medicine Service» og 250 pasienter mottok vanlig praksis i apoteket.
Gjennomsnittsalderen på pasientene i studien var 59 år, og gjennomsnitt antall legemidler var 3,6. Alle fire terapeutiske gruppene som kvalifiserer for NMS inngår i studien; Astma/KOLS, Hypertensjon, Type 2 diabetes og blodfortynnende legemidler.
7 av 10 pasienter som mottok NMS etterlevde legemiddelbehandlingen ved 10 uker, mot 6 av 10 i gruppen som fikk vanlig oppfølging i apoteket.
Kortsiktige økonomiske effekter er at NMS gir en liten reduksjon i utgiftene til de engelske helsemyndighetene, som overstiger det tjenesten koster. Langsiktige økonomiske effekter er at tjenesten vil føre til bedre pasientutkomme til en redusert pris.
Dybdeintervjuer viste at farmasøytene involverte pasientene i tjenesten. Pasientene hadde lave forventninger på forhånd, men ble positivt overrasket. Tjenesten er godt mottatt av pasienter og farmasøytene ser nytteverdi i å utføre den i en allerede presset arbeidshverdag. Karakteristika på de apotekene som rekrutterte flest deltagere var teamfølelse og godt samarbeid, samt at det å tilby tjenester var en del av kjernen i forretningsmodellen. Teamene i disse apotekene hadde en klar «Can do»-holdning.