OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Strategi for apotek
Apotekforeningen har ambisjoner om at apotekene skal være med å prege utviklingen innen helsesektoren i årene fremover. Apotekene kan bli en enda viktigere bidragsyter til folks helse og velvære. Men dette forutsetter at forholdene legges til rette, både fra samfunnets side og internt i bransjen.
07.03.2012
Av Per T. Lund, adm. dir. i Apotekforeningen
"De siste årene har vi sett store endringer i apotekenes inntektsgrunnlag. For første gang i historien utgjør primærapotekenes bruttofortjeneste på reseptlegemidler mindre enn bruttofortjenesten på handelsvarer. Apotekene tjener mindre på å selge legemidler enn på handelsvaresalg. Samtidig med denne utviklingen har vi hatt en sterk vekst i antallet apotek, med mindre enheter og færre ansatte per apotek. Men utviklingen har også gitt betydelig flere farmasøyter tilgjengelig for publikum i apotekene sett under ett. Ny teknologi gir apotekene bedre verktøy for å hjelpe kundene med legemiddelbruken, og bidrar til høyere kvalitet i apotekvesenet.
I Apotekforeningens strategi for perioden 2012–2014 mener jeg styret vårt har funnet en god balanse mellom langsiktig samfunnsansvar og behov for fortløpende inntjening. Apotekforeningen skal nettopp balansere i dette spennet mellom å videreutvikle apotekene som faghandel, og å sikre apotekeierne en tilfredsstillende avkastning på apotekenes kjernevirksomhet – legemiddelomsetningen. Slik får visjonen for apotekenes plass i helsetjenesten mening i hverdagen: «Apoteket er i 2020 den mest kundeorienterte, moderne og tilpasningsdyktige delen av helse-Norge. Apoteket er en attraktiv og verdsatt samarbeidspartner for helsepersonell, profesjonelle aktører og myndigheter». Det er noe å strekke seg etter!
På den ene siden sier vi i strategien for de kommende tre årene at apotekene kan, vil og bør være med på å løse fremtidens store helseutfordringer. På den annen side er det ikke mulig å ivareta dette samfunnsoppdraget uten at de som eier apotekene også får en avkastning på investeringene sine. Derfor vil man finne elementer av begge disse hovedhensynene i vår strategi for apotek. Vi skal bidra til at apotekene fortsatt kan fokusere på hovedoppgaven, som er å forsyne befolkningen med trygge og riktige legemidler og å sørge for at legemidlene brukes riktig. Dette gjør vi bl.a. ved å dokumentere den tilleggsverdien apotekene gir til legemidlene, en verdi som skapes gjennom høy og oppdatert kompetanse hos de som jobber i apotekene.
Med de enorme helseutfordringene velferdssamfunnet står foran de kommende årene, har apotekfarmasøytene nå en mulighet til å dekke helsebehov som ellers ikke vil bli dekket. Bransjens kjernekompetanse er legemiddelbruk, og med den økende erkjennelsen av at legemidler ikke bare leger, men også skader, bør apotekene nå være rett svar til rett tid. Men nye tjenester i apotekene kommer ikke av seg selv. Hvor hadde sykehusbehandlingen stått i dag uten pågående leger som ønsket å utvikle faget og pasienttilbudet? Hvor hadde legemiddelbehandlingen vært om ikke kommersielle interesser brukte muligheten for økonomisk gevinst som premie for at flere pasienter skal få et bedre og lengre liv? Slik må også apotekbransjen se sine muligheter og være pådriver for et tilbud vi vet er i pasientens og samfunnets interesse.
Som bransje må vi være i stand til å tilpasse oss nye trender i samfunnsutviklingen. Individet i sentrum, økt valgfrihet og økt tilgjengelighet har vært politiske mantra de siste tiårene. I vår bransje har dette gitt seg utslag i en markedsliberalisering, økt konkurranse og forventninger om økt tilgjengelighet til varer og tjenester. Salg av legemidler utenom apotek er en del av dette bildet. Det er ingen grunn til å tro at denne utviklingen vil snu i overskuelig fremtid. Da må også vi som bransje sørge for å skape oss selv nye muligheter innenfor disse rammene. Et eksempel kan være å få til økt tilgjengelighet for enkelte legemidler innenfor apotekenes trygge og forsvarlige vegger. Et annet er utviklingen av nye tjenester for riktigere legemiddelbruk. Vi må sette kunden i sentrum, og etablere tjenestetilbud der apoteket er det foretrukne valget.
Sist, men ikke minst, har Apotekforeningens styre understreket at foreningen er til for medlemmene våre. Apotekforeningen skal gjøre apotekhverdagen enklere! I en virkelighet preget av kjededrift kan man tenke at alt dette som har med praktisk tilrettelegging av hverdagen for alle som jobber i og er kunder i apotek overlates til andre. Men slik er det ikke. Apotekforeningen skal jobbe for at regelverket er optimalt og at nasjonale fellesløsninger kommer alle apotek til gode.
Det er lagt en ambisiøs strategi for apotekene de kommende årene. Lykkes vi med gjennomføringen av den, vil apotekhverdagen gradvis endre karakter de kommende årene, slik at vi med god margin kan oppfylle det samfunnsoppdraget som er gitt apotekene."
"De siste årene har vi sett store endringer i apotekenes inntektsgrunnlag. For første gang i historien utgjør primærapotekenes bruttofortjeneste på reseptlegemidler mindre enn bruttofortjenesten på handelsvarer. Apotekene tjener mindre på å selge legemidler enn på handelsvaresalg. Samtidig med denne utviklingen har vi hatt en sterk vekst i antallet apotek, med mindre enheter og færre ansatte per apotek. Men utviklingen har også gitt betydelig flere farmasøyter tilgjengelig for publikum i apotekene sett under ett. Ny teknologi gir apotekene bedre verktøy for å hjelpe kundene med legemiddelbruken, og bidrar til høyere kvalitet i apotekvesenet.
I Apotekforeningens strategi for perioden 2012–2014 mener jeg styret vårt har funnet en god balanse mellom langsiktig samfunnsansvar og behov for fortløpende inntjening. Apotekforeningen skal nettopp balansere i dette spennet mellom å videreutvikle apotekene som faghandel, og å sikre apotekeierne en tilfredsstillende avkastning på apotekenes kjernevirksomhet – legemiddelomsetningen. Slik får visjonen for apotekenes plass i helsetjenesten mening i hverdagen: «Apoteket er i 2020 den mest kundeorienterte, moderne og tilpasningsdyktige delen av helse-Norge. Apoteket er en attraktiv og verdsatt samarbeidspartner for helsepersonell, profesjonelle aktører og myndigheter». Det er noe å strekke seg etter!
På den ene siden sier vi i strategien for de kommende tre årene at apotekene kan, vil og bør være med på å løse fremtidens store helseutfordringer. På den annen side er det ikke mulig å ivareta dette samfunnsoppdraget uten at de som eier apotekene også får en avkastning på investeringene sine. Derfor vil man finne elementer av begge disse hovedhensynene i vår strategi for apotek. Vi skal bidra til at apotekene fortsatt kan fokusere på hovedoppgaven, som er å forsyne befolkningen med trygge og riktige legemidler og å sørge for at legemidlene brukes riktig. Dette gjør vi bl.a. ved å dokumentere den tilleggsverdien apotekene gir til legemidlene, en verdi som skapes gjennom høy og oppdatert kompetanse hos de som jobber i apotekene.
Med de enorme helseutfordringene velferdssamfunnet står foran de kommende årene, har apotekfarmasøytene nå en mulighet til å dekke helsebehov som ellers ikke vil bli dekket. Bransjens kjernekompetanse er legemiddelbruk, og med den økende erkjennelsen av at legemidler ikke bare leger, men også skader, bør apotekene nå være rett svar til rett tid. Men nye tjenester i apotekene kommer ikke av seg selv. Hvor hadde sykehusbehandlingen stått i dag uten pågående leger som ønsket å utvikle faget og pasienttilbudet? Hvor hadde legemiddelbehandlingen vært om ikke kommersielle interesser brukte muligheten for økonomisk gevinst som premie for at flere pasienter skal få et bedre og lengre liv? Slik må også apotekbransjen se sine muligheter og være pådriver for et tilbud vi vet er i pasientens og samfunnets interesse.
Som bransje må vi være i stand til å tilpasse oss nye trender i samfunnsutviklingen. Individet i sentrum, økt valgfrihet og økt tilgjengelighet har vært politiske mantra de siste tiårene. I vår bransje har dette gitt seg utslag i en markedsliberalisering, økt konkurranse og forventninger om økt tilgjengelighet til varer og tjenester. Salg av legemidler utenom apotek er en del av dette bildet. Det er ingen grunn til å tro at denne utviklingen vil snu i overskuelig fremtid. Da må også vi som bransje sørge for å skape oss selv nye muligheter innenfor disse rammene. Et eksempel kan være å få til økt tilgjengelighet for enkelte legemidler innenfor apotekenes trygge og forsvarlige vegger. Et annet er utviklingen av nye tjenester for riktigere legemiddelbruk. Vi må sette kunden i sentrum, og etablere tjenestetilbud der apoteket er det foretrukne valget.
Sist, men ikke minst, har Apotekforeningens styre understreket at foreningen er til for medlemmene våre. Apotekforeningen skal gjøre apotekhverdagen enklere! I en virkelighet preget av kjededrift kan man tenke at alt dette som har med praktisk tilrettelegging av hverdagen for alle som jobber i og er kunder i apotek overlates til andre. Men slik er det ikke. Apotekforeningen skal jobbe for at regelverket er optimalt og at nasjonale fellesløsninger kommer alle apotek til gode.
Det er lagt en ambisiøs strategi for apotekene de kommende årene. Lykkes vi med gjennomføringen av den, vil apotekhverdagen gradvis endre karakter de kommende årene, slik at vi med god margin kan oppfylle det samfunnsoppdraget som er gitt apotekene."