Nytt fagsystem med øye for digitale løsninger
Apotekbransjen er nå godt i gang med å planlegge et nytt fagsystem for apotek. En arbeidsgruppe legger siste hånd på verket med å beskrive hvordan digitale løsninger skal støtte oss i jobben i fremtiden.
– I en ideell verden hadde vi hatt mange flere elektroniske løsninger på lik linje med systemet med egenandelspørring, sier Ola Bøen. (Foto: Vendil Åse)
Bransjeprosjektet blir kalt for DIFA, «Digital fornyelse i apotek». En arbeids-gruppe bestående av representanter fra ulike apotekgrupperinger beskriver hvordan de felles, bransjespesifikke løsningene skal være. De utforsker mulighetene for bedre elektronisk dialog med myndigheter, helsepersonell og innbyggere. Det er også et mål å etablere en felles journal på tvers av apotek.
Les om DIFA - digital fornyelse i apotek
– Problemet i dag er at vi har et for dårlig beslutningsgrunnlag i apotek. Vi får heller ikke delt våre faglige vurderinger med annet helsepersonell på en god nok måte. Og det er flere prosesser som med hell kunne vært digitalisert, sier Ola Bøen, en av Apotek 1s representanter i arbeidsgruppen.
En enklere hverdag
Målet er å lage et fagsystem som gjør hverdagen enklere både for pasient og apotekansatt. Her er myndighetsdialog et viktig felt. På hvilke områder trenger vi digitale rapporteringsrutiner? Hvordan tilrettelegger vi bedre for myndighetsregulerte fellesoppgaver, slik at fokuset i reseptekspedisjonen blir på pasienten og ikke på alt det praktiske rundt resepten?
– I en ideell verden hadde vi hatt mange flere elektroniske løsninger på lik linje med systemet med egenandelspørring. Ta en diabetespasient. Pasienten har vært hos legen, fått diagnose og legemidler på blåresept. Diabetes er en sykdom som pasienten har med seg resten av livet. Slik det er nå må legen skrive på hver resept og annet utstyr diabetespasienten bruker at han har rett til blåresept. Og her kan det oppstå feil. Det formelle burde vært ordnet automatisk slik at pasienten slipper runddansen mellom apotek og lege når formalitetene ikke er i orden. Apotekene burde selvsagt også få elektronisk tilgang til alle refusjonsvedtak og lignende som kreves for ekspedering. I dag er det mange sånne små formelle ting på en resept som tar fokuset bort fra pasienten når legemidler utleveres, sier Bøen.
Robust system og flere digitale prosesser
Med nylig erfaring som apoteker i Asker har Ola Bøen mange tanker om hva som skulle vært løst annerledes. Apotekansatte har for eksempel ikke godt nok beslutningsgrunnlag når de ekspederer resepter.
– Når en astmapasient kommer på apoteket, vet ikke vi om dette er en pasient som har hatt astma i 10 år eller som henter ut medisin for første gang. Vi har ikke tilgang til pasientens fullstendige legemiddelliste, eller annen informasjon om pasienten. Vi må spørre. I stedet kunne informasjon vært tilgjengelig for oss, slik at vi kan få på plass en dialog om ting som er relevant for pasienten med en gang. Mange av pasientene tror også at vi har denne informasjonen i dag, sier Bøen.
– Vi får heller ikke delt våre faglige vurderinger med andre apotekansatte eller annet helsepersonell på en fornuftig måte. Den eneste måten er å plukke opp telefonen og ringe, legger han til.
Dessverre er det ikke slik at et nytt fag- og ekspederingssystem i apotek automatisk løser alle disse utfordringene.
– For å få til mange av de endringene vi ønsker må det også regelverksendringer til, sier han.
Det nye bransjesystemet skal være på plass i løpet av 2018.
– Arbeidsgruppen skisserer nå hvordan vi ønsker at situasjonen skal være. Vi har med vilje mange mål som ikke er realistisk i første omgang, men som vi vil legge til rette for at kan realiseres senere. Vi får ikke endret på langt nær alt innen 2018. Det nye systemet skal være robust nok til at det enkelt går an å møte myndighetsregulerte endringer når de kommer. Det er viktig for oss, sier han.
Ny struktur på nytt fagsystem
Bøen er opptatt av å fortelle at det ikke er et nytt FarmaPro de utreder.
– Vi må tenke helt annerledes. Vi utvikler for det første et mer rendyrket fagsystem. Derfor tar vi ikke med oss en løsning for fakturering, for eksempel, sier Bøen.
Apotekbransjen har samarbeidet om felles IT-løsninger til apotek i 25 år. FarmaPro så dagens lys i 1999. Dagens løsninger bygger på en teknologi og har funksjonalitet som ikke dekker fremtidens behov.
– Enkelt forklart er FarmaPro et lineært system. I det nye systemet skal det være mulig å operere med undernivåer og jobbe mer parallelt, sier Bøen, og forklarer dette med et enkelt eksempel.
– Når en e-resept er lastet ned fra Reseptregisteret til FarmaPro, forventer FarmaPro at arbeidet med denne fortsetter til den er ferdig. Underveis kan det være behov for å se på historikk og detaljer om kunden som i dag er for tungvint tilgjengelig. En måte å løse dette på nå er å gå til en annen pc og logge seg på der. Det er mange sånne småting vi ønsker å løse annerledes med de nye bransjeløsningene. Fagsystemet blir bygget opp av mange forskjellige moduler, sier Bøen.
En annen viktig strukturell endring vil være å flytte serverne ut av apoteket.
– Vi kan sentralisere dataene eller «legge de i skyen» som det så populært heter. Med den sikkerhet og oppetid som etter hvert har utviklet seg på linjer, er det tryggere å gjøre det nå enn det var når FarmaPro 5 ble påbegynt. Med e-resept er vi uansett avhengige av nett for å ekspedere kunden, og nå er tiden moden for å ta dette skrittet helt ut, for å dra full nytte av nettet, sier han.
Med de nye løsningene liggende på en felles server sentralt, slipper apotekene å ha to servere stående på bakrommet.
– Er det en oppdatering, endres dette sentralt og apotekene har umiddelbar tilgang på endringene. Apotekansatte kommer ikke til å trenge å oppdatere programvare hver gang det er noen endringer, ta backup eller forholde seg til datasikkerhet på en like omfattende måte som i dag, sier Bøen.
Grunnlaget for en felles bransje-spesifikke løsninger og elektronisk dialog skal være ferdig skissert i løpet av 2015.
Av Vendil Åse