NB2013 styrket pasientsikkerheten
Gjennom økt kunnskap og oppmerksomhet om de nye antikoagulasjonsmidlene Pradaxa, Xarelto og Eliquis, bidro informasjonskampanjen «Nye Blodfortynnende 2013» til styrket pasientsikkerhet.
Dette er konklusjonen i en vitenskaplig artikkel som Per Kristian Faksvåg, fagdirektør i Apotekforeningen, og Eirik A. Torheim, daglig leder i Torheim Pharmaceuticals, har skrevet i siste nummer av Norsk Farmaceutisk Tidsskrift.
Faksvåg og Torheim konkluderer med at kampanjen representerte et positivt tiltak i oppfølgingen av en spesielt utsatt gruppe legemiddelbrukere og at det var faglig stimulerende for de apotekansatte.
Nesten alle landets apotek deltok
704 av 776 apotek deltok i kampanjen, som Apotekforeningen stod bak. 22 542 veiledninger ble gjennomført og 239 tilfeller av helsehjelp ble meldt inn i eget skjema. Av disse var 46 av tilfellene av stor klinisk betydning.
Kampanjen viste seg å ha effekt på farmasøytenes kunnskap om, og fortrolighet med, den nye legemiddelgruppen.
Les hele artikkelen fra Faksvåg og Torheim her.