Medisinstart: Første milepæl er nådd
1 500 pasienter er inkludert i Medisinstart-studien. - Medisinstart var akkurat hva jeg trengte, sier pasient Bente Lindbæk.
– Dette er en merkedag. Jeg er utrolig stolt på vegne av hele bransjen. Vi har nå rekruttert nok pasienter i en veldig godt forberedt studie. Takk til alle studieapotekene, sier Per Kristian Faksvåg, fagdirektør i Apotekforeningen.
Han gleder seg nå til å følge resultatene av studien, men forteller at han allerede opplever at Medisinstart har gitt resultater.
– Medisinstart har satt farmasøytenes kompetanse på den politiske dagsordenen. En hel apotekbransje står bak studien. Jeg tolker helsepolitikerne i retning av at de mener dette er en god måte å bruke den farmasøytiske kompetansen i apotek på. Medisinstart er ett av tiltakene regjeringen vil vurdere i oppfølgingen av Legemiddelmeldingen. Og i tillegg vekker studien stor internasjonal interesse, og farmasimiljøene i hele Europa følger med, sier han.
Siste inkludering ble gjennomført 19. juni, og i løpet av juli vil de siste oppfølgingssamtalene være gjennomført. I tillegg skal pasientene svare på flere spørreskjema. Etter planen skal de siste skjemaene være fylt ut i løpet av november. Deretter er det to uttak fra Reseptregisteret, et i starten av 2016 og et etter sommeren 2016. Prosessen med å kvalitetssikre og analysere data gjøres etter hvert som de er klare. Hovedtyngden av rapporteringen er beregnet å skje i 2016.
– Jeg håper resultatene av studien viser at pasienten har opplevd møtet med farmasøyt i apotek som positivt og at de har fått økt forståelse for hvorfor det er viktig å bruke legemidlene slik de har blitt enig med legen om, sier Faksvåg.
Her forteller pasient Bente Lindæk om sin erfaring med tjenesten Medisinstart:
Les også intervju med Bente Lindbæk i Apotekforeningens tidsskrift.
Hva er medisinstart?
Medisinstart-studien er et forskningsprosjektet som undersøker effekten av en ny rådgivningstjeneste i apotek. Studien utføres av Apokus på oppdrag fra og i samarbeid med Apotekforeningen.
Studien er en åpen randomisert kontrollert studie som skal undersøke om rådgivningstjenesten Medisinstart bidrar til å øke etterlevelsen hos pasienter som skal starte opp med et nytt legemiddel. Pasientens trygghet ved behandlingen og dermed motivasjonen til å følge denne vil også bli undersøkt. Studien skal avdekke om Medisinstart har nytteverdier for pasient, samfunn og apotek.
Gir en arena for å ta opp bekymringer
Pasienter som mottar Medisinstart, får tilbud om to oppfølgingssamtaler med farmasøyt henholdsvis 1-2 og 3-5 uker etter reseptekspedering av et nytt legemiddel. Oppfølgingssamtalene er strukturert rundt en liste med åpne spørsmål som farmasøyten har tilgjengelig i form av et samtaleskjema.
Spørsmålene åpner for samtaler om riktig bruk av det nye legemiddelet, glemte tabletter og forebygging og lindring av vanlige bivirkninger. Medisinstart gir også en arena for å ta opp bekymringer og klare opp i misforståelser. Hvilke råd som gis tilpasses pasientens behov.
Farmasøyten fører notater fra samtalene og dokumenterer hvilke tiltak pasient og apotek blir enige om. Tiltak identifisert i samtale 1 følges opp i samtale 2. Ved å gi gode råd om riktig bruk og bidra til å løse enkle problemer og bekymringer på et tidlig tidspunkt, bidrar apoteket til at pasienten får god kontroll over egen legemiddelbehandling.