Kartleggingsstudien: – Føles nyttig å ha vært med
De var i utgangspunktet litt skeptiske, men etter å ha kartlagt seg selv endret de mening. – Det var spennende å få dokumentert hvordan vi bruker tiden vår, sier Irene Ellefsen ved Apotek 1 Austrheim.
– Det var en slags aha-opplevelse å få ryddet i våre oppfatninger av hvor ofte det er feil på reseptene, og ikke minst hva slags feil det er, sier bestyrer på Apotek 1 Austrheim, Irene Ellefsen (Høyre, foto: Apotek 1 Austrheim)
Som ett av 43 utvalgte apotek, var hun og de andre ansatte på Apotek 1 Austrheim i Nordhordland med på kartleggingsstudien Apotekforeningen gjennomførte i april. Ellefsen, som er bestyrer i Austrheim, lot seg begeistre over det de avdekket.
Les også: Etterlengtet studie i apotek
– Det var en slags aha-opplevelse å få ryddet i våre oppfatninger av hvor ofte det er feil på reseptene, og ikke minst hva slags feil det er, sier Ellefsen.
Hun innrømmer at resultatet overrasket henne litt.
– Vi opplevde at det var færre alvorlige feil enn vi faktisk hadde trodd. Samtidig ble det klart at der det var avvik, var det viktige å få ryddet opp, sier Ellefsen.
Hun tror opplevelsen av at det er flere alvorlige feil enn det faktisk er, skyldes at de bruker mye tid på å rette og redigere etiketter. I følge Ellefsen er det sjeldent at etikettene kan brukes som de er.
– Mer bevisst på hva vi bruker tiden på
Ellefsen innrømmer at de var usikre på hvordan gjennomførelsen av studien ville gå. I frykt for at tiden de brukte på studien skulle resultere i utålmodige kunder, hang de opp plakater og kjøpte inn kaffe til de ventende.
Frykten viste seg imidlertid å være grunnløs.
– Det gikk overraskende bra. Vi hadde trent en del på forhånd, slik at vi hadde en viss oversikt over hva som ville komme. Siden vi bare er 5 ansatte, deltok alle. Og som vi ble fortalt på forhånd, gikk det raskere etter hvert, sier Ellefsen.
Hun synes det var interessant å se hva de faktisk bruker tiden sin på.
– Du blir mer bevisst på hva tiden går med til. Hvor mye tid som faktisk går til å kontakte leger, veilede kunder, finne ut av hva kunden egentlig skal ha, og ordne opp i reseptene deres – for å nevne noe, sier Ellefsen.