Ingen har oversikt over pasientens legemiddelbruk
Oversikten over pasientenes legemiddelbruk er mangelfull, og legemiddelinformasjonen er lite pasientvennlig.
Vurderingene er riktige, men det er lite nytt i tiltakene som foreslås, mener Per T. Lund i Apotekforeningen.
Dette er hovedkonklusjonene i en utredning Helse- og omsorgsdepartementet har fått fra Kontaktpunktet* for tverrfaglige legemiddelinformasjon. Utredningen er et innspill til legemiddelmeldingen.
Det blir også pekt på at informasjonen om pasientens legemiddelbruk ikke er tilgjengelig for det helsepersonellet som har bruk for den.
- Apotekforeningen deler i stor grad Kontaktpunktets vurdering av dagens situasjon. Men hovedinntrykket er at det er lite nytt i de tiltakene som foreslås. Det er heller ikke tatt stilling til prioritering mellom tiltakene, forventet effekt eller krav til gjennomføring. Det pekes i tillegg på behovet for mer utredning på en rekke områder. Mitt håp er at helseministeren kommer med treffsikre tiltak som kan løse de største problemene. Han kan ikke henvise hele dette kjerneområdet for bedre legemiddelbruk til videre utredning, sier adm. direktør Per T. Lund i Apotekforeningen.
Relevant for apoteksektoren
Det må utvikles en god teknisk løsning for sanntids oversikt over de legemidlene pasienten skal bruke, basert på samordning av legemiddelinformasjon fra ulike kilder. Det foreslås at kjernejournal skal være første skritt i realiseringen av «en innbygger – en journal».
- Det vil være viktig for apotekene å få tilgang til relevant informasjon fra kjernejournalen for å kunne bidra til å forebygge feil og pasientskader, mener Lund.
Det er lagt vekt på at pasientinformasjonen må tilpasses og støtte gode pasientmøter i helsetjenesten, og at «bedre kommunikasjon mellom lege og apotek i større grad vil bidra til at apotekenes informasjonsarbeid blir mer målrettet». Det pekes på at legene må kunne bestille pasientveiledning i apotek.
Legemiddel- og pasientinformasjonen må struktureres. Dette vil gi bedre grunnlag for beslutningsstøtte og bedre grunnlag for deling av journalverdig informasjon. Det vil også gi bedre grunnlag for kvalitetsindikatorer og støtte pasienters og helsepersonells behov bedre. Standardisering av pasient- og legemiddelinformasjon er viktig for bedre samhandling i helsetjenesten.
Kontaktpunktet for tverrfaglig legemiddelinformasjon foreslår en rekke tiltak som skal bedre legemiddelinformasjonen til både pasientene og helsepersonell. For eksempel er det et mål å redusere antall legemidler med likelydende navn. Systematisk bruk av tilbakemeldinger på egen forskrivning, flere faglige prosedyrer og mer forståelige pakningsvedlegg er også foreslått som tiltak.
* Legemiddelverket, Helsedirektoratet og Kunnskapssenteret