Gode resultater for strukturerte samtaler
Ni av ti pasienter som deltok i en svensk studie om strukturerte legemiddelamtaler i apotek ønsker tjenesten igjen.
98 prosent av pasientene som deltok opplevde at de strukturerte samtalene i apotek tar opp viktige problemstillinger rundt egen legemiddelbruk.
Det svenske legemiddelverket gjennomførte i år et pilotprosjekt med strukturerte legemiddelsamtaler i apotek. Resultatene fra prosjektet er gode, og sluttrapporten konkluderer med at det lar seg gjøre å gjennomføre og dokumentere slike samtaler i apotek.
98 prosent av pasientene som deltok opplevde at samtalene tar opp viktige problemstillinger rundt egen legemiddelbruk. 83 prosent av pasientene synes at kontakten med farmasøyten var god, og nesten 70 prosent av pasientene trodde at legen kunne ha nytte av informasjonen som kom fram i samtalene i apotek.
- Det er positivt å se at samtaler med farmasøyter oppleves som nyttige av pasientene. Dette lover godt for forskningsprosjekt Medisinstart som vi er i gang med nå i Norge, hvor vi ser om to oppfølgingssamtaler i apotek kan øke etterlevelsen av legemiddelbehandlingen til hjerte- og karpasienter, sier Per Kristian Faksvåg, fagdirektør i Apotekforeningen.
- Jeg synes også det er gledelig at det er de offentlige legemiddelmyndighetene i Sverige som har tatt initiativ til en slik undersøkelse, legger Faksvåg til.
Rapporten konkluderer med at både pasientene og farmasøytene mente at legemiddelsamtalene hadde vært nyttige, og de behandlende legene mente også at informasjonen fra samtalen virket nyttig for pasienten.
- Apotekene har vært fantastiske i dette arbeidet, sier prosjektleder og forsker Cecilia Bernsten til LäkemedelsVärlden.
Den svenske studien har ikke sett på effekten av samtalene og heller ikke tatt stilling til hvordan dette skal gjennomføres i framtiden.
Bakgrunn for prosjektet i Sverige
Det svenske legemiddelverket gjennomførte i år et pilotprosjekt hvor målet var for å se om det lar seg gjøre å gjennomføre og dokumentere strukturerte legemiddelsamtaler i apotek. 43 apotek og 66 farmasøyter deltok. Pasientene i forskningsprosjektet brukte legemidler mot astma eller kols, og de fikk tilbud om to samtaler. Den første samtalen foregikk på apoteket. Den andre oppfølgingssamtalen foregikk enten på apoteket eller per telefon, og ble holdt to til tre uker etter den første samtalen. Samtalene baserte seg på en intervjuguide og de ble dokumenterte. 196 pasienter deltok i den første samtalen og 169 i den andre.