E-resept gir færre feil
– E-resept er et godt arbeidsredskap i apotekene, men det er fortsatt enkelte elementer som må forbedres.
- Mer enn 60 prosent av farmasøytene i undersøkelsen finner e-resepter som skulle vært fjernet en eller flere ganger daglig. Dette viser at apotekene fortsatt har en viktig rolle som kvalitetssikrere, sier Terje Wistner. (Foto Espen Solli)
Slik oppsummerer Terje Wistner, direktør for teknologi og e-helse i Apotek-foreningen, spørreundersøkelsen om
e-resept som Apotekforeningen har gjort blant apotekere og apotekfarmasøyter.
– Undersøkelsen ble gjennomført i 2015 og er identisk med den vi gjorde i 2013. Dermed kan vi sammenligne svarene og se om det har skjedd en utvikling i positiv eller negativ retning i løpet av de to årene e-resept nå har vært i bruk i hele landet, forteller Terje Wistner.
Hovedtendensen i undersøkelsen er at e-resept nå er godt etablert, og at ansatte i apotek generelt er fornøyd med løsningen.
– Vi ser at en stor og økende andel ansatte mener e-resept gjør selve reseptekspederingen mer effektiv. Det er likevel slik at nye tekniske løsninger medfører nye problemer og utfordringer, sier Wistner.
Resepter blir liggende
Han trekker frem et par forhold der det er rom for forbedring.
– Undersøkelsen viser at en større andel pasienter ender opp med e-resepter på legemidler som de ikke lenger skal bruke. Tidligere kunne man bare kaste en resept når legen hadde endret medisineringen. Nå ser vi at mange resepter blir liggende i Reseptformidleren, selv om legen faktisk har endret forskrivningen. Dette kan utgjøre en risiko for pasienten, mener Wistner.
En viktig grunn til at dette er en større utfordring i år enn for to år siden, er trolig rett og slett at e-resept nå brukes i langt større omfang. 80 prosent av alle legemidler er nå forskrevet på en elektronisk resept.
– Vi vet ikke nøyaktig hvor stort dette problemet er, men mer enn 60 prosent av apotekfarmasøytene i undersøkelsen finner e-resepter som skulle vært fjernet en eller flere ganger daglig. Dette viser at apotekene fortsatt har en viktig rolle som kvalitetssikrer for pasientene, mener Wistner.
Han peker på at apotekbransjen har en god dialog med helsemyndighetene med sikte på å finne tiltak som kan redusere omfanget av resepter som skulle vært trukket tilbake.
Færre falske resepter
På pluss-siden trekker Wistner frem at økende bruk av e-resept resulterer i færre forsøk på forfalskning av resepter. Han understreker at e-reseptene er umulig å forfalske. Når nå bare 20 prosent av reseptene er på papir, er det vanskeligere å komme med en falsk papirresept til apoteket. I undersøkelsen svarer nå 83 prosent av apotekerne at de er helt enig i at det har blitt færre falske resepter som følge av e-resept. Her har det vært en klart positiv utvikling siden undersøkelsen i 2013, da 65 prosent var helt enige i påstanden.
Fortsatt viktig med informasjon i apotekene
Undersøkelsen viser at de apotekansatte bruker mye tid på å informere pasienter om deres resepter, skrive ut lister og henvise til «Mine Resepter».
– Svarene fra apotekene tyder på at mange pasienter synes det er vanskelig å holde oversikt over hvilke gyldige resepter de har til enhver tid. Dette skaper en del merarbeid for apotekene, og kan utgjøre en risiko for pasienter som tror de har resepter liggende for livsviktige medisiner, forteller Terje Wistner.
Øker pasientsikkerheten
Undersøkelsen Apotekforeningen har gjort blant apotekansatte viser også at det har vært en positiv utvikling i legenes bruk av e-resept. Det er langt flere i 2015 enn i 2013 som er enige i at reseptene inneholder færre faglige feil nå enn før innføringen av e-resept. Det er også langt flere av apotekerne som mener det er færre feil nå enn tidligere når det gjelder hvordan legen fyller ut resepten. Dette gir seg også utslag i at apotekene nå sjeldnere opplever at de må kontakte legen for å få rettet feil på resepten.
– Disse tallene viser at utviklingen går i riktig retning. E-resept ser ut til å hjelpe legene til å gjøre færre feil, og det blir behov for mindre retting i apotekene. Da kan de apotekansatt fokusere mer på pasientkontakten. Samtidig ser vi at det fortsatt er en vei å gå blant annet når det gjelder utfylling av bruksanvisningen til pasienten. 75 prosent av apotekerne svarer at de flere ganger daglig må redigere i bruksanvisningen legen har skrevet på e-resepten.
– Alt i alt viser undersøkelsen at e-resept har vært et stort og viktig løft for både pasienten og helsetjenesten. At det etter drøyt to års full drift fortsatt er noen «barnesykdommer» og ting som kan bli bedre, er helt naturlig. Apotekbransjen er i tett og god dialog med Helsedirektoratet for finne gode løsninger på de hovedutfordringene vi nå ser, avslutter Terje Wistner.
Figur 1: Fordeling av svar på spørsmålet «Hvor ofte forekommer følgende: - Resepter som ikke lenger skal brukes blir liggende i Reseptformidleren?»
Figur 2: Fordeling av svar på spørsmålet «Hvor ofte mottar apoteket henvendelser fra pasienter som ikke har oversikt over sine gyldige resepter?»
Fakta om undersøkelsen
Alle apotekere og farmasøyter ansatt i apotek ble bedt om å besvare spørreundersøkelsen via web. 331 (41 prosent) apotekere og 361 farmasøyter (16 prosent) besvarte undersøkelsen. De respondentene som har svart, gir et representativt utvalg av apotekene. I den tilsvarende undersøkelsen i 2013 var svarprosenten 63.