Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Danskene tar astmatikerne på alvor

I over ti år har danske apotek tilbudt gratis inhalasjonssjekk. Et av de beste apotekene i klassen, er Sønderbro apotek. Hver måned har de over 100 inhalasjonsgjennomganger.


18.12.2015

Danskene tar astmatikerne på alvor

Forskning viser at det lønner seg å g jennomgå hvordan man bruker inhalasjonsmedisiner, sier apoteker på Sønderbro apotek, Susanne Bendixen. (Foto Vendil Åse)

Ti minutter med taxi fra København sentrum finner du Danmarks tredje største apotek, Sønderbro apotek. Med i underkant av 100 ansatte, er de å regne som en mellomstor bedrift i dansk målestokk. Apotekforeningens tidsskrift har tatt turen for å høre hvordan de jobber med tjenesten «Tjek på inhalation» - danskenes svar på den kommende inhalasjonstjenesten i Norge.

En tjeneste til nye og gamle brukere I 2005 bestemte danske myndigheter at alle astma- og kolspasienter skal få tilbud om en g jennomgang i riktig bruk av inhalasjonsmedisiner på apotek. For dette får apotekene betalt 75 danske kroner per gjennomgang. Siden 2005 er det g jennomført i overkant av en halv million inhalasjonsgjennomganger.

– Forskning viser at det lønner seg å g jennomgå hvordan man bruker inhalasjonsmedisiner. Derfor er dette et tilbud til alle - ikke bare nye brukere. På Sønderbro apotek får alle aktuelle pasienter tilbud om «Tjek på inhalation» en gang i året, sier apoteker, Susanne Bendixen.

Feilbruken knyttet til inhalasjonsmedisiner er stor. Danske myndigheter anslår at så mange som halvparten av alle astma- og kolspasienter bruker medisinene feil.

Ansatte trente hver måned
– Mange er ikke klar over at de bruker medisinene feil, derfor består mye av jobben i å identifisere feilene og få vist g jennomgangen, sier Bendixen. Selve
gjennomgangen mener hun er den letteste delen av tjenesten. For å kunne g jennomføre «Tjek på inhalation» må de ansatte på apoteket sertifiseres. Dette krever mye trening. Også etter at sertifiseringen er på plass.

– Vi stiller høye krav til våre ansatte. Selv etter at de er sertifisert må de gjennomgå et treningsprogram en gang i året, forteller Hassan Salmasi.

Han er faglig ansvarlig farmasøyt på Sønderbro apotek og har ansvar for at de ansatte til enhver tid er oppdatert på det siste innen inhalasjonsteknikk. Da tjenesten var fersk, trente han de ansatte hver måned. Han satte tidlig som mål
at Sønderbro apotek skulle være et av Danmarks beste på inhalasjonssjekk. Det har han langt på vei lykkes med.

– For meg har det vært viktig å skape en trygghet hos de ansatte. Og trygghet får du ved å trene. Hvis de ansatte ikke er trygge på hvordan de skal finne riktig vei inn i samtalen, så blir det vanskelig å selge selve tjenesten, sier Salmasi.

I dag gjennomfører Sønderbro apotek i overkant av 100 inhalasjonssjekker hvert år.

– Handler om å ta kundene der og da Etter nesten ti år med «Tjek på inhalation» har man fått god erfaring med å selge inn tjenesten til kunden. En av nøkkelfaktorene til suksess, er ifølge Hassan å holde seg i resepturen.

– Du må ta kunden der og da. Selvfølgelig litt diskret, men ikke i et eget rom. Mange opplever at det å gå til et samtalerom blir for mye og takker da nei til tjenesten. For oss har det derfor vært viktig at hver skranke i apoteket heller har litt diskresjon, sier Salmasi.

Han tar oss med bort til en av resepturene og viser hvordan de har tenkt.

– De ansatte som jobber i resepturen skal ha oversikt over alle de andre resepturene. Kunden derimot, skal ikke kunne se kunder som står i andre resepturer. De skal oppleve at de står såpass skjermet at de med trygghet kan føre en uforstyrret samtale med farmasøyten eller farmakonomen, sier han.

Utfordring å ha nok inhalatorer
Både pasientene, legene og farmasøytene kan bestille tjenesten.

–    Det eneste problemet vi har, slik jeg ser det, er til enhver tid å ha nok inhalatorer tilg jengelig på apoteket. Vi er helt avhengig av inhalatorene for å kunne demonstrere, sier Salmasi.

Han har to klare råd til norske apotek når de skal i gang med den norske versjonen av «Tjek på inhalation».

–    Ha inhalatorene tett på skranken til enhver tid - og helst i lomma. Det er et hinder å måtte gå på bakrommet for å hente den. Og ikke undervurder trening. Mye trening og riktig trening av de apotekansatte er avg jørende. Klarer de ansatte å formidle det tekniske på en god måte, blir bruken riktig. Og det er tross alt det viktigste, avslutter Salmasi.

 

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring