OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
By på seg selv
Apotekteknikere og farmasøyter må by på seg selv og sin kunnskap i møte med kunden. Slik blir ingen i tvil om at apotek er en faghandel der man får gode råd om lege-midler og bruken av dem. – Min jobb blir å kommunisere hva apotekansatte gjør og kan gjøre mer av til politikere, myndigheter og offentlig forvaltning, sier Per Kristian Faksvåg, ny fagdirektør i Apotekforeningen.
14.09.2012
– Apotekene har både infrastruktur, kompetanse og vilje til å bidra til riktigere legemiddelbruk. Men vi mangler incentivene og et «offentlig oppdrag», sier fagdirektøren og fortsetter:
– Det dreier seg om å utnytte apotekenes kompetanse til beste for helsevesenet generelt og pasientene spesielt.
Navn: Per Kristian Faksvåg Alder: 59 år Sivil status: 3 barn Bosted: Hole Stilling: Fagdirektør i Apotekforeningen Utdanning: Cand. pharm. fra Universitetet i Oslo. Lang erfaring og en rekke kurs innen bla. organisasjon og ledelse, info- og kommunikasjonsarbeid, coaching, salg og markedsføring, økonomi, prosjektstyring, endringsledelse og ulike medisinske områder. Arbeidserfaring: Forsvaret: Militærapoteker i FN-styrkene Apotek: Provisor, bestyrer og apoteker Legemiddelindustrien: Produktsjef, markedssjef og adm. direktør Konsulentbransjen: Bedriftsrådgiver innen organisasjon og ledelse Kjededrift apotek: Rådgiver, regionsjef og direktør apotekutvikling Tillitsverv/interesser: Tidligere medlem av en rekke styrer innen legemiddelindustri, apotek og annen virksomhet. Hatt mange verv innen skole, idrett og lokalpolitikk. Generelt meget interessert i samfunnsspørsmål og er for øvrig opptatt av friluftsliv. |
Grunnverdiene i apoteket bygger på trygghet, tillit, kvalitet og god rådgivning, mener Faksvåg.
– Å fremstå som en vareleverandør kan alle klare, men det å fremstå som en kompetansebedrift, en faghandel, det er langt vanskeligere å kopiere. Vi må derfor vise at farmasøytene er eksperter innen legemidler og bruken av dem, og at vi ved å bruke vår kunnskap sikrer god pasientomsorg. På den måten håper vi på bedre rammebetingelser for det arbeidet og de tjenestene som vi yter den enkelte pasient og samfunnet. Myndighetenes helsepolitiske mål å sikre at den enkelte pasient får tilstrekkelig og god informasjon om riktig bruk av sine legemidler med de ressursene som det krever, er imidlertid vanskelig å forene med målet om lavest mulig pris, sier en engasjert fagdirektør.
Per Kristian Faksvåg har jobbet som apoteker, drevet med apotekutvikling og innføring av «beste praksis», vært region-sjef og holdt en rekke kurs og drevet opplæring innen ulike områder for apotekere. Hva er det viktigste du har lært som du tar med deg i jobben som fagdirektør i Apotekforeningen?
– Jeg kjenner godt til hvordan apotek skal drives på en god og effektiv måte og de utfordringene som er forbundet med det. Det å få gjort både lovpålagte og andre oppgaver, og samtidig ha tid og overskudd til den enkelte kunde. Dette krever godt lederskap, god bemanningsplanlegging og gode interne prosesser som også innebærer å ha fokus på fag og kvalitet der kundens behov er prioritert, sier han.
– Som fagdirektør skal jeg arbeide for å synliggjøre for omverdenen den kompetansen som finnes i apotekene og den betydningen apotekene spiller for pasientene og helsevesenet som helhet. Vi skal bli tatt med på råd og bli hørt.
Høy tillit til apotekbransjen
Spørreundersøkelser har vist at det norske folk har stor tillit til de apotekansattes kunnskaper og faglige kvalifikasjoner. Syv av ti har et svært godt inntrykk og de som bruker apotekene mest har best inntrykk.
– Undersøkelsen viser at de apotekansatte har høy kompetanse og gir råd og veiledning som folk flest har svært stor tillit til. Vi må ta vare på den tilliten og tryggheten kundene har i møtet med apoteket, sier Faksvåg og fortsetter:
– Jeg tror kundene er så tilfredse fordi servicenivået i apotekene er høyt, de ansatte strekker seg langt for å tilfredsstille kundene og ikke minst fordi de ansatte har svært høy legemiddelfaglige kompetanse. Pasientene får svar på de spørsmål som stilles. At apotekenes kompetanse er så lett tilgjenglige for folk flest, spiller også en viktig rolle. Det er imidlertid viktig at alle ansatte aktivt viser sin kompetanse ved å gi gode råd og ikke bare venter på kundens forespørsel.
Det er gjort undersøkelser som viser at de ansatte må ta mer aktivt initiativ til å gi gode råd. Kommunikasjon i kundemøtet er en av Faksvågs hjertesaker.
– Tiden er inne for å gi begrepet kompetanse et mer kundeorientert innhold. Formell og annen kompetanse, erfaring og ferdigheter, personlige egenskaper og holdninger – det er summen av alle disse begrepene som utgjør det apotekkundene opplever som god kvalitet og høy faglighet. Vi må ganske enkelt trene på å formidle kunnskap til kundene, på kundens premisser. Det å omsette komplisert fagstoff til enkle råd som er viktig for kunden å vite og som blir forstått, sier Faksvåg, og legger til:
– I den sammenheng vil jeg oppfordre alle til å ta de kursene som vil bli gjort tilgjengelig fra Apokus, apotekenes kom-petanse- og utviklingssenter, med formål å videreutvikle apotekpersonell som legemiddelrådgivere og apotek som faghandel.
En avlastning i helsevesenet
Apoteket er ofte det første stedet man oppsøker når man har et helseproblem, og det er det siste møtepunktet med helsepersonell før behandlingen starter. Internt i bransjen er det enighet om at apotekene er en ressurs som bør benyttes i enda større grad enn i dag.
– I tillegg til de tjenester og den rådgivningen som allerede skjer i apoteket, har vi stor tro på en strukturert og utvidet samtale mellom pasient og farmasøyt for å oppdage og hjelpe pasienter med risiko for legemiddelrelaterte problemer. Dermed kan eventuelle bekymringer, misforståelser og feilbruk hos pasienten avdekkes, sier han.
Da regjeringen tidligere i år sendte på høring et forslag til ny fastlegeforskrift, kom det sterke reaksjoner fra legehold. Legeforeningen mener at den nye forskriften pålegger dem en urimelig arbeidsmengde. Apotekforeningen fokuserte i sitt høringssvar på at apotekene kan være med på å avlaste legene for deler av denne arbeidsmengden.
– Vi mener at det bør foretas en gjennomgang av hvilke oppgaver fastlegene har som også kan løses av farmasøytene alene eller i samhandling med fastlegene. For å få til dette må det utvikles en modell for samhandling mellom lege og far-masøyt som gjør at de kan utfylle hverandre med hver sin kompetanse. Samtidig må modellen ha med pasientens perspektiv, og sikre at han eller hun får en helhetlig medisinskfaglig oppfølging, sier Faksvåg.
Du har en lang og variert yrkeskarriere som også inkluderer lederstillinger i legemiddelindustrien, har etablert og drevet apotek, vært rådgiver innen ulike områder av apotekdrift og ledelse, deltatt i driften av Vitusapotek kjedekontor og arbeidet som bedriftsrådgiver i konsulentbransjen. Hvordan har du bevart farmasøyten i deg?
– Jeg har alltid vært åpen for å tilegne meg ny kunnskap og kompetanse. Mange av de jobbene som jeg har hatt har krevet kompetanse innen merkantile og ledelsesmessige områder. Samtidig har jeg selvfølgelig alltid hatt med meg den faglige ballasten som farmasøyt som for mange med den bakgrunnen også inkluderer å arbeide strukturert, nøyaktig og levere god kvalitet. En lang karriere med mange utfordrende oppgaver, har gitt meg erfaring, en god oversikt over det farmasøytiske landskapet og en trygghet til å fronte faget overfor helsemyndigheter, politikere og allmennheten. Jeg ønsker i min stilling å kommunisere på vegne av og dra veksler på, flinke fagfolk både i apotekene og i Apotekforeningen.
Hva skal fagavdelingen i Apotekforeningen jobbe med fremover?
– Som ny fagdirektør ble jeg litt overrasket over mengden og omfanget av alle oppgavene som Apotekforeningen arbeider med. Det er laget en Strategiplan for Apotekforeningen frem til 2014 med detaljerte mål og handlingsplaner. Listen over oppgaver er lang, men rent generelt vil jeg fremheve viktigheten av å arbeide for best mulig faglige rammevilkår relatert til medlemmenes drift og planer. Dette gjør vi ved å delta i referansegrupper nedsatt av det offentlige, ha møter med myndigheter og politikere, gi gode innspill og høringsuttalelser og være med i den helsepolitiske debatten, sier han og legger til:
– Vi arbeider med prosjektet «Riktig legemiddelbruk», innføring av kvalitetsindikatorer, nye bransjestandarder, farma-søytrekvirering, innspill til opplæringstiltak, med å sikre videreføring av vårt engasjement og kompetanse innen produk-sjonsområdet, falske legemidler, LUA ordningen, vi gir innspill til våre avdelinger innen næringspolitikk og e-helse og mange andre oppgaver som bl a å gi god medlemsservice og å være synlige i media.
Det foregår mye spennende innen legemiddelrådgivning. Faksvåg vil spesielt nevne Sykehusapotekene i Midt-Norge, som i samarbeid med flere arbeider med IMM-modellen (Integrated Medicines Management). I tillegg er det iverksatt en rekke initiativ knyttet til legemiddelgjennomganger i sykehjem og noen nye tjenester er innført.
– Disse tiltakene bidrar positivt til riktigere legemiddelbruk og er med på å synliggjøre farmasøytenes kompetanse. Vi må generelt bli flinkere til å formidle og synliggjøre hva vi bidrar med og fortelle omverdenen om hvordan farmasøytisk kompetanse kan brukes, sier fagdirektøren.
– Vårt mål er at fortsatt god rådgivning og et utvidet tjenestetilbud på apotek skal bidra til riktigere legemiddelbruk i be-folkningen og inngå i pasientsikkerhetsarbeidet i helsetjenesten. Dette kan best oppnås ved å utvikle en samhandlingsmo-dell som tilrettelegger for en bedre utnyttelse av den komplementære kompetansen til lege og farmasøyt, som ivaretar brukerens perspektiv og som sikrer en helhetlig medisinfaglig oppfølging av pasienten.
Hva ville du gjort med apotekbransjen hvis du var helseminister for en dag?
– Jeg ville spurt farmasøytene hva de kunne ha utrettet dersom rammebetingelsene for apotekene hadde vært bedre, og så ville jeg ha vurdert kostnaden opp mot besparelsen for samfunnet. Jeg ville umiddelbart tatt initiativ til i sterkere grad å inkludere apotekene i samhandlingskjeden, sier han, og avslutter med at han gjerne inviterer Helse- og omsorgsministeren Anne-Grete Strøm-Erichsen til en saklig og nøktern samtale om apotek og hva bransjen står for.
– Jeg ville ha fortalt henne om den grundige og viktige jobben de ansatte gjør og om hvordan man kan utnytte denne faglige ressursen ytterligere gitt nødvendige ressurser.
Jeg ville videre ha utfordret henne på hvordan vi sammen skal arbeide for å redusere antall dødsfall på grunn av feil bruk av legemidler, sier Per Kristian Faksvåg.
– Som fagdirektør skal jeg arbeide for å synliggjøre for omverdenen den kompetansen som finnes i apotekene og den betydningen apotekene spiller for pasientene og helsevesenet som helhet. Vi skal bli tatt med på råd og bli hørt, sier Per Kristian Faksvåg.