Apotek 1 satser tungt på web-tv
Med faste tv-programmer, interne programledere og eget tv-studio ønsker Apotek 1 å tilnærme seg internkommunikasjon og opplæring på en mer moderne måte. Deres nyeste storsatsning, Apotek 1 TV skal engasjere og motivere ansatte – fra Skårer til Spitsbergen.
Apotek 1 TV skal være noe annet enn et tradisjonelt intranett, det skal være mer emosjonelt og engasjerende, sier kvalitetsdirektør i Apotek 1, Ellen Karine Ous. (Foto: Apotek 1)
– Våre ansatte sitter spredt over hele landet, noe som kan være utfordrende når du skal drive med internkommunikasjon. Med Apotek 1 TV ønsker vi å se på nye muligheter for å nå flere av våre ansatte på en engasjerende og mer moderne måte, sier fag- og kvalitetsdirektør i Apotek 1, Ellen Karine Ous.
Hun forteller at den nye intern-tv- kanalen på nett skal være tilgjengelig for alle ansatte i Apotek 1 – fra farmasøyter og teknikere på apotek, til arbeidere på hovedlageret. Siden startskuddet gikk
30. mai har kanalen hatt rundt 5000 visninger i uken. Størsteparten av de ansatte har allerede opprettet en bruker som gir dem tilgang til kanalen.
Ous er fornøyd med mottagelsen kanalen har fått.
– Mitt inntrykk er at dette er noe våre ansatte er klare for. Det vil selvfølgelig ta litt tid før kanalen er innarbeidet i folks rutiner, men de foreløpige tallene lover godt for fremtiden, sier Ous.
iPad til alle apotek
Ideen om en egen tv-kanal er noe Apotek 1 har lekt med en stund, men Ous hevder ideen har hatt behov for intern modning.
I fjor høst løsnet det imidlertid og med profesjonell hjelp fra produksjonsselskapet Gyro gikk de i gang med planleggingen av den nye kanalen.
Målet har hele tiden vært å tilnærme seg informasjon og deling av kunnskap på en mer moderne og effektiv måte.
– Internkommunikasjon er ekstremt viktig i et stort selskap som Apotek 1 og det er viktig at vi henger med i utviklingen.
Stadig flere konsumerer nyheter via nettbrett, mobil og pc og det må vi ta på alvor. Apotek 1 TV skal være en kanal der våre ansatte kan få informasjon og kunnskap der de er, når de vil, sier Ous.
For at de ansatte skal ha mulighet for å se den nye kanalen har Apotek 1 utstyrt apotekene med en egen iPad. Det vil også være mulig å logge seg på og se kanalen fra mobil, nettbrett eller pc.
Dagens programleder: Anne Marie Jansen i Apotek 1. (Foto: Martin Grevstad).
Skal ikke erstatte intranettet
Selv om det satses tungt på den nye tv-kanalen kan Ous forsikre at det tradisjonelle intranettet fortsatt vil bestå. Tanken er at de to ulike kanalene skal utfylle hverandre.
– Apotek 1 TV skal være noe annet enn et tradisjonelt intranett, det skal være mer emosjonelt og engasjerende. Det tradisjonelle intranettet skal gå parallelt og vil i større grad fungere som en oppslagstavle med faktainformasjon, sier Ous før hun utdyper.
– Det vil være to kanaler med ulikt innhold og ulikt formål.
Solveig Kloppen som programleder
Til å lede den nye tv-kanalen har Apotek 1 ansatt Anders Dahl som ansvarlig redaktør. Han startet i Apotek 1 i mai og kom fra jobben som leder av kommunikasjons- enheten til Diabetesforbundet. Som ansvarlig redaktør er det Dahl som har ansvaret for det redaksjonelle innholdet og for å lede produksjonene. I følge Dahl skal Apotek 1 TV være en TV-kanal for de ansatte. Derfor er det helt bevisst at de bruker interne krefter til å lede de fleste programmene.
Kun programmet «Kunnskapsmester», som ledes av Solveig Kloppen, har ekstern programleder.
– Det er et veldig bevisst valg med interne programledere. På denne måten kan vi bygge intern stolthet, samtidig som vi får den faglige tyngden vi trenger i enkelte saker, sier Dahl.
At Kloppen er programleder for «Kunnskapsmester» handler om å skape engasjement.
– Det er klart at en kjendis er morsomt for de ansatte, sier Dahl.
Har bygget eget studio
Apotek 1 TV består i dag av fire faste programmer (se faktaboks nederst i saken), i tillegg til en rekke miniserier og innslag som blir lagt ut fortløpende. Felles for alle programmene er at de spilles inn i Apotek 1 TV sitt eget studio på Skårer.
– Stadig flere bruker video som kommunikasjonskanal, men det er ikke mange som tar det ut på samme måte som vi gjør. Eget studio, flerkameraproduksjon og egen redigeringspost løfter kvaliteten på sendingene til et profesjonelt nivå, sier Dahl.
Apotek 1 har bygget eget tv-studio på hovedkontoret deres på Skårer. Her under innspilling av aktualitetsprogrammet «På innsiden»
Unike i sin tilnærming
Det er produksjonsselskapet Gyro som står for produksjonen av Apotek 1 TV. Michael Markusson, Kreativ rådgiver og prosjekt- leder hos Gyro, synes Apotek 1 er modige når de satser på intern-TV. Han hevder at det sannsynligvis er unikt i norsk sammen- heng det Apotek 1 gjør.
– Det er mange selskaper som driver med tv, men de fleste som gjør det har et eksternt fokus. Det som setter Apotek 1 i en særstilling er at de retter seg mot egne ansatte, sier Markusson.
– Ved å lage faglig innhold på en relevant og tilgjengelig måte tar de plass i de ansattes daglige innholdsstrøm. Det viser at de tar de ansatte på alvor, sier Markusson.
Morsomt med en kjendis
Ellen Karine Ous legger ikke skjul på at Apotek 1 TV koster, men forteller det er en helt bevisst satsing i forhold til hva de tror på. Hun mener det er en kostnadseffektiv måte å nå flere medarbeidere på.
– Vi er en ledende apotekkjede og da må vi også vise at vi er ledende på kommunikasjon. Internkommunikasjon er ekstremt viktig for å skape en kultur og for å dele kunnskap, og vi tror denne satsingen vil være viktig i så måte, sier Ous.
Apotek 1-tv: fire faste programmer
På innsiden: Aktualitetsprogram med gjester i studio og med utfyllende reportasjer. En miniversjon av Dagsrevyen, men med fokus på apotek og særlig Apotek 1. Interne programledere.
Helseråd: Et program som går i dybden av kjerneområdet helse. To gjester i studio (f.eks. fagfolk som lege og sykepleier). Her er målet at ansatte skal lære. Interne programledere.
Kunnskapsmester: Klassisk gameshow med Solveig Kloppen som programleder. Fire personer i studio, med to ansatte fra to apotek, som konkurrerer i apotekrelaterte spørsmål.
På innsiden spesial: Dybdeintervju med viktige gjester. Mer tid og bedre mulighet for å gå i dybden på enkelt temaer enn i «På innsiden».
Av Martin Grevstad