71 prosent har høy tillit til apotek
Folk i Norge har høy tillit til apotek. Det viser TNS Gallups nyeste apotekbarometer.
71 prosent av de spurte sier de har svært høy eller høy tillit til apotek og gir apotek karakterene 6 og 5. (Foto Dreamstime)
71 prosent av de spurte sier de har svært høy eller høy tillit til apotek og gir apotek karakterene 6 og 5. Ytterligere 21 prosent gir karakteren 4. Ingen av de spurte har krysset av for svært liten tillit.
– Dette er svært positive tall, som viser at apotek fortsatt står meget sterkt i befolkningen, sier adm. dir. i Apotekforeningen, Per T. Lund.
TNS Gallups undersøkelser har på hele 2000-tallet fastslått at apotekene har høy tillit i befolkningen.
– Det er få, om noen, faghandel som har så høyt kvalifisert personale til å hjelpe kundene som apotek. Det er veldig hyggelig å se at kundene har tillit til oss, sier Lund.
Den samme TNS Gallup-undersøkelsen viser at apotekene får en tillitsskår på 78 poeng, på en skala til 100.
– Sammenlignet med andre virksomheter i helsesektoren ligger tilliten til apotek helt i toppsjiktet. Tilliten til legene har vært stabil de siste årene på rundt 70 poeng, og det er gledelig å se at tilliten til sykehusene har steget litt de siste årene, sier Lund.
Elektroniske resepter
I dag er over 80 prosent av alle reseptene som er hentet ut i primærapotek elektroniske. 76 prosent av de spurte er helt enige i at e-resept er enklere å bruke enn papirresept.
Undersøkelsen viser også at 50 prosent sier at de ikke har hørt om den elektroniske tjenesten Mine resepter, som skal hjelpe pasientene med å holde oversikt over reseptene sine. Andelen som har hørt om Mine resepter og benyttet tjenesten har økt fra 5 prosent i april 2013 til 24 prosent i november 2015.
– Det har vært en positiv utvikling når det kommer til kjennskap til tjenesten Mine resepter. I 2013 hadde 73 prosent av befolkningen ikke hadde hørt om tjenesten, mot 50 prosent i dag. Men det er fortsatt for mange som ikke har hørt om Mine resepter. Jeg er sikker på at mange flere ville hatt nytte av å bruke den elektroniske tjenesten, sier Lund.