OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
04|13: – Galt å kutte i apotekenes avanse
Apotekforeningen mener det er galt å kutte i apotekenes netto inntjening siden lovpålagte oppgaver ikke blir færre, men er positive til at avansestrukturen i apotek endres.
11.12.2013
- Innretningen på det nye pris- og avansesystemet er riktig, men det er svært uheldig at endringene foreslås slik at apotekene taper betydelige inntekter. Staten gir apotekene økte inntekter med den ene hånden, men tar det dobbelte tilbake med den andre, sier adm. dir. Per T. Lund i Apotekforeningen.
Taper 80 millioner
Departementet legger opp til at omsetningsverdien av trinnprissystemet vil reduseres med ca 150 millioner kroner som følge av endringen de ønsker å gjennomføre. Apotekenes avanse på legemidler utenfor trinnprissystemet vil ifølge departementet øke med 70 mill-ioner kroner. Forslaget skal medføre en innsparing for folketrygden på 124 millioner kroner, og øke pasientbetalingen med om lag 60 millioner kroner. Departementet legger opp til at avansehevingen og trinnprisendringene i sum vil redusere omsetningen i apotek med om lag 80 millioner kroner (eks mva). Planen er at endringene skal tre i kraft fra
1. januar 2014.
– Nye kutt i apotekenes inntekter på legemiddelområdet gjør det vanskelig å sikre den samme gode rådgivningen til pasientene om riktig bruk av legemidler. Kraftige kutt i apotekenes inntekter er ikke en satsing på pasientsikkerhet, slik regjeringen hevder at den satser på, sier adm. dir. Per T. Lund i Apotekforeningen.
Da saken var på høring i oktober etterlyste Apotekforeningen i sitt høringssvar en beskrivelse av tydelig formål med og kriterier for statlig bestemte maksimalavanser i apotek. Over tid har departementet og Legemiddelverket i forskjellige sammenhenger gitt en rekke forskjellige beskrivelser av hvilke kriterier som legges til grunn ved fastsettelse av maksimalavanse.
Apotekforeningen savner en samlet oppstilling av disse, samt innbyrdes rangering av kriteriene. I dag synes kriteriene å være til dels innbyrdes motstridende. På den ene siden skal avansen dekke kostnader forbundet med lovpålagte oppgaver. På den annen side ser departementet på inntjeningen også hos grossistene når maksimalavansene fastsettes. Å vektlegge inntjening i grossistleddet ved vurdering av apotekenes avanse vil gå på tvers av myndighetenes uttalte ønske om å ha frittstående apotek i konkurranse med apotekkjedene.
Også sykehusapotekene vil lide hvis man vektlegger grossistenes inntjening. Svekkede rammevilkår vil svekke sykehusapotekenes økonomiske mulighet til å levere gode, faglige tjenester til sykehusene. I den grad Helse- og omsorgsdepartementet vil vektlegge grossistenes inntjening ved fastsettelse av apotekavanse, mener Apotekforeningen at det er viktig at de går grundigere inn i sykehusapotekenes rolle og økonomiske situasjon enn det de har gjort i høringsnotatet.
Flere av høringsinstansene etterlyste økning i A-/B-tillegget og enda høyere økning i kronetillegget enn departementets forslag. Apotekergruppen og sykehusapotekene var negative til forslaget om å redusere prosentpåslaget på legemidler som har en innkjøpspris på over 200 kroner fra 4 til 3 prosent.
Lønnsforskjeller
Apotekforeningen mener det er riktig av departementet å drøfte effekten av lønnsforskjeller mellom land ved vurdering av prisnivå, og begrunner hvorfor det ikke er realistisk med priser på svensk og dansk nivå. Avansen skal dekke kostnader i norske apotek. Det høyere norske lønnsnivået må således påvirke det norske avansenivået. Departementet skriver at svenske avanseregler anvendt i Norge ville gitt 8 kr mer i avanse pr pakning. Ergo ville norske apotek tjent over 400 millioner kroner mer ved bruk av svenske avanse-regler. I lys av at norske lønninger og kostnadsnivå for øvrig er høyere enn i Sverige, indikerer dette at avansenivået i Norge er lavt.
Apotekforeningen skrev i sin høringsuttalelse:
• Det er riktig å kutte enkelte trinnpriser, samt gjøre apotekenes maksimalavanser mer degressiv
• Det er galt å la forslagene gi netto kutt i apotekenes inntjening, da apotekenes lovpålagte oppgaver ikke reduseres med forslaget
• Apotekavansen må dekke kostnader ved resepthåndteringen, samt gi grunnlag for rimelig avkastning
Av Jon A. Andersen, Apotekforeningen