OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Apoteket har levert veterinærlegemidler siden det åpnet i 1993. Ålgård ligger i Gjesdal kommune som er en av kommunene i Norge med flest sau, gris og storfe. Da apoteket ble etablerte ble levering av veterinærlegemidler tatt med som et av forretningsgrunnlagene.
– Periodevis er det stor trafikk her på apoteket når det gjelder veterinærlegemidler. For oss som ligger midt i en stor landbruksregion der sau er en av de viktigste næringene er det under lammingen om våren og forsommeren vi har mest trafikk, sier apotekbestyrer Sigbjørn Lode.
– Da går det ut mye Coccidiose-midler til behandling av både lam og sau, samt midler til behandling av innvollsorm hos sau og geit. Men det er også mye som skal ut til behandling av mastitt hos storfe i denne perioden.
– Ser vi bort fra sesongtoppene selger vi nok mest til gris på årsbasis. Det er fordi vi har veldig mange og store svinebesetninger på Jæren, men vi selger også mye til storfe og hest, sier Lode.
Krever plass
Vitusapoteket leverer legemidler både til veterinærer og veterinærsentre. Når det er høysesong kan det bli trangt om plassen på apoteket.
– I perioder er det svært mye veterinærlegemidler som går ut fra apoteket og da hender det at vi må skritte over en og annen eske i lokalene her. Vi har også en utfordring med å få tak i nok sesonglegemidler og opplever at det å stå i rest med enkelte produkter, er mer vanlig enn uvanlig, sier Lode.
– Vi leverer legemidler fast til et stort veterinærsenter der det er tilknyttet tre veterinærer. Videre har vi ytterligere 3–4 veterinærer som er innom mer eller mindre fast og en dyreklinikk med to dyrleger som vi får de fleste reseptene fra.
Endret mønster
Etter at det ble nye regler for veterinærer vedrørende rapportering har det i følge Lode skjedd en del forandring i omsetningsmønsteret. Tidligere kom veterinæren innom på formiddagen og hentet varer til kundene han skulle besøke den dagen. Nå skriver veterinæren ut mye mer resepter og kunden henter selv.
– Dette er nok et mønster som vil fortsette på grunn av rapporteringsplikten. Når det gjelder produkter er det klart at det er en økning i salget av såkalte kjæledyrprodukter. Det er tydelig at folk går mer til dyreklinikk med sine kjæledyr og vi ser en sterk økning av resepter til denne kundegruppen. Eksempelvis har flottmidler til hund og katt har økt sterkt. For noen få år siden solgte vi nesten ikke NSAID til dyr og nå ser vi resepter på dette nesten daglig, sier Lode.
På apoteket bruker de ikke noen spesielle oppslagsverk utenom de som normalt finnes i et apotek i forbindelse med veterinærlegemidlene. Har de behov for noe utover dette tar de i følge Lode enten kontakt med spesialbestilling hos NMD eller direkte med leverandørene.
Hard konkurranse
Veterinærlegemidlene står i følge Lode for om lag 15 prosent av omsetningen. Det har gått litt opp og litt ned og Lode tror det kommer av at noen veterinærer har valgt andre apotek som eksempelvis nettapotek.
– Men i snitt har vi hatt en jevn økning av omsetningen helt siden vi startet i 93. Når det gjelder å holde på veterinæren som kunde er det pris, rabattavtaler, betalingsbetingelse og tilgjengelighet som er avgjørende.
– Med tilgjengelighet mener jeg at vi er tilgjengelige for veterinæren ved akutte behov. Vi har avtale med veterinærene som er kunde hos oss om at de kan ringe privat og få hjelp enten det er søndager eller julaften. Jeg har til og med blitt tilkalt ved en akutt situasjon klokken to om natten. Det kalles service det, sier Lode.
Av Kjetil Hegge
TILBAKE