Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

02|13. Her blir 20 000 resepter til medisinpakket

Flittige hender på apotek sender medisinpakker med viktige legemidler til befolkning i grisgrendte strøk hver dag. Å gi god legemiddelinformasjon til kunder er ekstra utfordrende når de ikke kommer til apoteket.


21.06.2013

02|13. Her blir 20 000 resepter til medisinpakket
På Kongsberg kjører rutebussen ut 45 medisinpakker hver dag.

–Vi har avtaler med legekontorene oppover Numedalen om når vi må ha reseptene hos oss, hvis vi skal rekke rutebussen. Men legene vet jo ikke alltid når de får pasienter som trenger livsviktig medisin. Og når det er en slik viktig, men sent innkommet bestilling, samtidig som det er kø i direkte resepturen på apoteket, da kan det bli hektisk.

Det sier apoteker Karin Weslien ved Apotek1 Mynten på Kongsberg. Årlig ekspederer hun og kollegaene 84 000 resepter. 20 000 av disse ender som medisinpakker og sendes med rutebussen til beboerne i kommunene Nore og Uvdal, Rollag og Flesberg, med unntak av noen få som sendes med posten. De vel 6500 innbyggerne bor opptil 12 mil fra Kongsberg, hvor de har nærmeste apotek.

Gir varierte dager
For Apotek 1 Mynten innebærer det å være forsendelsesapotek at de skal ha tilsyn med og levere varer til fire medisinutsalg. I tillegg er det 15 kommisjonærer hvor lokalbefolkningen henter ut medisinen. Bussen fra Kongsberg stopper en til to ganger daglig med medisinpakker.
På Apotek 1 Mynten jobber det ti apotekteknikere og tre farmasøyter. Til høsten kommer farmasøyt nummer fire. Alle er kjent med rutinene rundt forsendelsene. Dette er viktig for å ha en fleksibel organisasjon og at alle kan ta et tak når det er ekstra travelt, ved ferier og lignede. Samtidig er det noen ansatte som har større ansvar for dette arbeidet på grunn av erfaring og interesse.

– Forsendelser gjør også dagene mer varierte for de ansatte. Og når vi trenger en liten pause fra andre oppgaver, så er dette også med på å gjøre jobben vår mer sammensatt, sier Weslien.
Arbeidet med forsendelser utgjør 20 prosent av apotekets omsetning. I følge Weslien betyr forsendelsene forholdsvis lite for apotekets overskudd, fordi medisinpakkene for det meste inneholder reseptpliktige medisiner hvor fortjenesten er relativt lav.

De enkelte kundenes medisinpakker pakkes sammen i en fellespakke per utleveringssted. Totalkostnaden består av transportkostnad pluss kommisjonærgodtgjørelsen. Femti prosent av fraktkostnadene betales av legemiddelverket og femti prosent av kunden. Ved veterinærmedisin må kunden betale hele kostnaden selv fordi slike forsendelser ikke subsidieres av Legemiddelverket.

Endrer rutinene
Reseptene fra de to legekontorene i Numedalen kommer til apoteket på faks, fordi legekontorene ennå ikke har innført e-resept. Ekstra utfordrende blir det for apoteket når de får inn viktige resepter når det samtidig er kø i direkte resepturen. Kundene som er på apoteket skal ikke måtte vente unødig. Samtidig går bussen når den skal.

– Vi evaluerer og endrer hele tiden rutinene i apoteket og de ansatte må være fleksible slik at det som er viktigst tas først. Best mulig organisering jobber vi med hele tiden, sier apotekeren.

– Hvordan får dere informert om riktig legemiddelbruk når dere ikke ser pasienten?

– Det er noe av det mest utfordrende med forsendelse av medisiner. I viktige tilfeller ringer vi. Ofte legger vi med ekstra informasjon, enten det er en håndskreven lapp eller en informasjonsbrosjyre. Vi kontakter også lege når det er nødvendig, sier Weslien.

Slik ekstra informasjon kan være nødvendig for eksempel når apoteket foretar generisk bytte. Avtalen med legene er at apoteket foretar en slik endring med mindre legen har gitt beskjed om noe annet. Apoteket må i tillegg lage seg rutiner slik at de husker spesielle ønsker, behov eller opplysninger om kundene.

– Mange av brukerne har vi pakket medisiner for i årevis og har god kjennskap til. Jeg mener de aller fleste opplever oss som punktlige og leveringsdyktige, sier Weslien.

Sigrunn Kleiv, butikkmedarbeider i Rimi-butikken på Veggli, er den som oftest leverer ut medisinene fra apoteket på Kongsberg til lokalbefolkningen i Rollag kommune. En av dem som henter legemidler er psykiatrisk sykepleier Turid Høimyr, som henter for sine pasienter.

– Jeg synes denne ordningen er veldig grei. Vi sparer mye tid på dette, sier Høimyr.
Sigrunn Kleiv opplever at numedøler setter stor pris på ordninga.

– Det er langt til Kongsberg og mange av de som henter medisiner hos oss har jo ikke bil. Så det er ikke rart at folk er glad for ordninga, sier hun.

Får lett kontakt
Når apotekansatte ringer legekontorene, har de prioritet og kommer som regel lett i kontakt med legene.

– Jeg synes sikkerheten til brukerne er godt ivaretatt. Med e-resept vil ting bli enda tryggere og vi vil få bedre arbeidsflyt. Men det vil komme noen utfordringer på apoteket. I dag får vi fakset over resepter for tre måneders bruk. De er ikke gyldige for flere uttak. Med e-resept kan det foretas flere uttak. Etter første uttak vil e-resepten bli liggende i reseptformidleren og kunden må ringe oss for å bestille ny forsendelse. Vi er derfor forberedt på at det vil komme en del ekstra telefoner til apoteket. Vi og andre forsendelsesapotek snakker nå sammen om hvordan slike og andre utfordringer kan løses best mulig, sier Weslien.

– Trengs det forsendelsesapotek hvis det etableres nettapotek også for reseptpliktige medisiner?

– Jeg tror nettapotek vil overta deler av det arbeidet vi gjør i dag. På den annen side opplever vi at mange kunder setter pris på arbeidet vi gjør, de føler at vi er en ekstra sikkerhet fordi vi fanger opp feil nettopp på grunn av at vi kjenner kundene. Denne lokale servicen og sikkerheten er viktig. Selv om det er mange mil fra oss til brukerne lengst unna, så har vi likevel en nærhet og kontakt gjennom medisinpakkene og gjennom legekontorene, sier Karin Weslien.

TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring