Her må jeg være tydelig – jeg synes både Medisinstart og Inhalasjonsveiledning i apotek har vist veldig gode resultater, sa Høyres Tone Trøen i debatten på Arendalsuka.
Margit Selsjord/LMI
Forskning viser at pasienten ønsker å få skreddsydd informasjon på apoteket. – Både Medisinstart og Inhalasjonsveiledning i apotek har vist veldig gode resultater. Vi må anerkjenne kompetansen som finnes i apotekene.
Her må jeg være tydelig – jeg synes både Medisinstart og Inhalasjonsveiledning i apotek har vist veldig gode resultater, sa Høyres Tone Trøen i debatten på Arendalsuka.
Margit Selsjord/LMI
Det sa Tone Trøen på LMI, Apotekforeningen og Felleskatalogens seminar på Arendalsuka. Temaet var apotekenes og industriens mulighet til å bidra til å opplyse pasienter om hvordan legemidler skal brukes riktig. Trøen er Høyres helsepolitiske talsperson og leder Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget.
– Pasienter som har fått en diagnose hos legen, er i en sårbar situasjon og mindre mottakelig for informasjon. Når pasientene kommer til apoteket, er de ofte mer mottakelige for mer kunnskap, fortalte Lene Berge Holm, farmasøyt og førsteamanuensis ved Oslo Met.
Apotekfarmasøyten kan da støtte opp under den informasjonen legen har gitt.
– Vi ser at mange kommer til apoteket med veldig liten kunnskap om legemidlene de skal bruke. Vår forskning viser at pasienten ønsker å få skreddsydd informasjon på apoteket, som kan støtte opp under det legen først har informert om.
I panelet, sammen med blant annet Arbeiderpartiets helsepolitiske talsperson Cecilie Myrseth, Tone Trøen og LMIs Rune Skymoen, deltok også seniorrådgiver Hilde Ariansen fra Apotekforeningen.
– Det vi ser er at mange kommer til apoteket og har glemt hva legen sa, kanskje googler de informasjon, noen leser pakningsvedlegget og kan bli litt skremt. Da har vi en tjeneste, Medisinstart, som gjør at vi i apoteket kan følge dem opp. Vi kan høre hvordan det går, snakke om bivirkninger og avklare om det er noe som bør tas opp med legen, sa Ariansen.
Hun la også vekt på at apotekene selvsagt skal gi informasjon når de ekspederer legemidlene. Da kan en god inngang til dialogen være å spørre hva legen har informert om, og underbygge og utvide den informasjonen.
Høyres Tone Trøen var opptatt av hvordan samfunnet kan dra nytte av den kompetansen som finnes i apotekene, for å sikre riktig legemiddelbruk.
– Vi vet at feil legemiddelbruk er utbredt, og at en av fem akuttinnleggelsers skyldes feil bruk. Her må jeg være tydelig – jeg synes at både Medisinstart og Inhalasjonsveiledning i apotek har vist veldig gode resultater. Vi er utålmodige på at apotek skal få gjøre mer av det. Det er også et ganske rimelig tilbud, som kan gi store innsparinger, og gi den enkelte pasient bedre livskvalitet fordi de får virkning av medisinen sin, sa Trøen i debatten.
Hun mener det er viktig å anerkjenne at det finnes veldig mye kompetanse rundt i apotekene, som er veldig lett tilgjengelig.
– Når vi står i den helsepersonellutfordringen vi har, så synes jeg det er smart å utforske nye områder for Medisinstart, for å se om det bedrer pasientenes etterlevelse.
Hun minnet Cecilie Myrseth og regjeringen på at diskusjonen de hadde var viktig, som innspill til regjeringens oppfølging av NOU-en fra Apoteklovutvalget.
Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.
Datasikkerhet: Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen. Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement. For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten. Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.
Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse